Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Hej alla Jag Rullar medlemmar.Är ny på forumet och skulle behöva hjälp av er angående bilval.Har fått ett erbjudande av en bekant att köpa hans Volvo S60 2.4T -04 med manuell växellåda som rullat ca 24 000 mil med service men har aldrig ägt en Turbo där några andra vänner säger att man ska passa sig för äldre Turbo bilar som snart blir dyra i reparationer.Men jag har själv hört att dagens Turbo bilar klarar sig lika länge som övriga modeller så jag är lite rådvill i frågan och behöver hjälp i ämnet.Och vad är det som skiljer en 2.5T med en 2.4T bortsett från motorvolymen.Och om jag avstår denna affär eftersom jag alltid gillat automatare och hittar en Turbo med automatlåda, vågar man köpa denna bil då med tanke på allt prat om dåliga automatlådor som kräver täta oljebyten.

Mvh SRT.
av monza
Jag som körde Saab i många blev både förvånad o avis när mina vänner i sina Volvo med turbo aldrig behövde byta turboaggregat eller hade problem maa turboladdningen. Efter några år på bl.a. detta forum så har jag insett att Volvos turbokonstruktioner är mycket stabila. Jag har både Saab o Volvoägare i min omgivning och ingen Volvoägare har haft turborelaterade problem förutom magnetventilen som väl ändå är lite att betrakta som förbrukningsvara.

Automatlådorna har jag ingen åsikt om.
av valln
Själva turboaggregatet är det sista du nog behöver byta på bilen.
Vad gäller automatlådan är det nog lite knepigare men försök att hitta en bil där oljan är bytt i allafall en gång.

2.5T är en jättefin motor och den skulle jag ha valt.
Användarvisningsbild
av SRT
Tackar som allra vänligast för svaren och ska naturligtvis ta dom under övervägande om det blir affär med denna bil även om jag fortfarande är lite kluven angående automatlådan som svaren på Google ger skiftande versioner på när en del kört helt obekymrat och andra blivit stående med dyra reparationer.Har tidigare ägt en Ford med automatlåda och det var ingen rolig historia.Som sagt, tack för svaren och jag önskar er en GOD JUL. :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
Volvos manuella lådor är skottsäkra. Automatlådorna däremot är bland de mest krånglande europeiska marknaden.
Användarvisningsbild
av SRT
Lutar just nu mer rent tankemässigt åt den manuella varianten och eventuellt en S80T istället pga den suveräna komforten när min nuvarande S80 140hk med manuell låda faktiskt går riktigt snålt för att vara en så pass stor bil men saknar den där extra kraften ibland vid t ex omkörningar även om övriga fartresurser räcker till.Pratade med någon som sa att det var bättre att BSR chippa 140hk versionen till 188hk och dessutom få en ännu snålare bil men är lite kluven när turboeffekten naturligtvis inte upplevs med detta BSR.Så automat versionen med sin ibland bristande funktion ligger just nu på is för stunden när jag inte tillhör den gruppen som sliter ut kopplingen på några tusen mil vilket i sig är kostnadskrävande.

Ägde som sagt var tidigare en Ford med automatlåda där denna låda byttes två gånger och sänkte hela bilens trovärdighet rejält och eftersom jag hört att GM varit inblandade i dessa automatlådor till Volvo S60 och S80 så kan man ju bara sucka djupt när automatlådorna till de två tidigare 850 jag ägt däremot rullade på felfritt hur man än bar sig åt med bilarna.Men det var tydligen något Japanskt företag som bidrog med dessa lådor om jag inte har helt fel för mig.Ibland undrar man hur billtillverkare diskuterar när de chansar på kvaliteten med dyra växellådor som i sin tur kan göra en annars ganska så bra bil iskall för en stor grupp köpare oavsett om det handla om en ny eller begagnad bil.
av andersuw
SRT skrev:Lutar just nu mer rent tankemässigt åt den manuella varianten och eventuellt en S80T istället pga den suveräna komforten när min nuvarande S80 140hk med manuell låda faktiskt går riktigt snålt för att vara en så pass stor bil men saknar den där extra kraften ibland vid t ex omkörningar även om övriga fartresurser räcker till.Pratade med någon som sa att det var bättre att BSR chippa 140hk versionen till 188hk och dessutom få en ännu snålare bil men är lite kluven när turboeffekten naturligtvis inte upplevs med detta BSR.Så automat versionen med sin ibland bristande funktion ligger just nu på is för stunden när jag inte tillhör den gruppen som sliter ut kopplingen på några tusen mil vilket i sig är kostnadskrävande.

Ägde som sagt var tidigare en Ford med automatlåda där denna låda byttes två gånger och sänkte hela bilens trovärdighet rejält och eftersom jag hört att GM varit inblandade i dessa automatlådor till Volvo S60 och S80 så kan man ju bara sucka djupt när automatlådorna till de två tidigare 850 jag ägt däremot rullade på felfritt hur man än bar sig åt med bilarna.Men det var tydligen något Japanskt företag som bidrog med dessa lådor om jag inte har helt fel för mig.Ibland undrar man hur billtillverkare diskuterar när de chansar på kvaliteten med dyra växellådor som i sin tur kan göra en annars ganska så bra bil iskall för en stor grupp köpare oavsett om det handla om en ny eller begagnad bil.
Nej, GM är mig veterligen inte inblandad i de automatlådor till S60 och S80 som vi talar om. De är i likhet med automatlådorna till 850 och flertalet automatlådor till senare bilar (PowerShift-lådorna undantagna) tillverkade av japanska Aisin. Såvitt jag vet har det inte varit några större systematiska problem med någon av dessa lådor även om det förstås funnits enstaka fall där lådan rasat i förtid. Jag har själv kört både en 855 T5 -94 med fyrväxlad automat och en V70 T5 -02 med femväxlad Geartronic automat och inte haft något problem i någondera fallet. 855:an hade rullat runt 25000 mil när jag sålde den och min V70 -02 har ungefär lika många mil på mätaren nu.

Jag har sett uppgifter om att det varit en del bekymmer med de sexväxlade Geartronic som kom efter de femväxlade. Men det saknar ju betydelse i ditt fall. Själv skulle jag i vart fall inte tveka att köpa en automatväxlad S60 eller S80 av den generation du frågar om.
Användarvisningsbild
av SRT
andersuw skrev:
SRT skrev:Lutar just nu mer rent tankemässigt åt den manuella varianten och eventuellt en S80T istället pga den suveräna komforten när min nuvarande S80 140hk med manuell låda faktiskt går riktigt snålt för att vara en så pass stor bil men saknar den där extra kraften ibland vid t ex omkörningar även om övriga fartresurser räcker till.Pratade med någon som sa att det var bättre att BSR chippa 140hk versionen till 188hk och dessutom få en ännu snålare bil men är lite kluven när turboeffekten naturligtvis inte upplevs med detta BSR.Så automat versionen med sin ibland bristande funktion ligger just nu på is för stunden när jag inte tillhör den gruppen som sliter ut kopplingen på några tusen mil vilket i sig är kostnadskrävande.

Nej, GM är mig veterligen inte inblandad i de automatlådor till S60 och S80 som vi talar om. De är i likhet med automatlådorna till 850 och flertalet automatlådor till senare bilar (PowerShift-lådorna undantagna) tillverkade av japanska Aisin. Såvitt jag vet har det inte varit några större systematiska problem med någon av dessa lådor även om det förstås funnits enstaka fall där lådan rasat i förtid. Jag har själv kört både en 855 T5 -94 med fyrväxlad automat och en V70 T5 -02 med femväxlad Geartronic automat och inte haft något problem i någondera fallet. 855:an hade rullat runt 25000 mil när jag sålde den och min V70 -02 har ungefär lika många mil på mätaren nu.

Jag har sett uppgifter om att det varit en del bekymmer med de sexväxlade Geartronic som kom efter de femväxlade. Men det saknar ju betydelse i ditt fall. Själv skulle jag i vart fall inte tveka att köpa en automatväxlad S60 eller S80 av den generation du frågar om.
Mitt fel.Automatlådan i Volvo S80 / S60 mellan 00 - ca 07 var en Aisin AW55-50/51SN där GM 4T65 under denna tid inte inte satt i Volvo bilar från denna period.Tyvärr så har jag ändå sett allför många exemplar med rasade automatlådor.Men i mitt eget fall så ska man aldrig vara säker när jag ofta handlat bilar med hjärtat istället för med hjärnan vilket ibland fått sina slutresultat. :D
av Schmoyoho
milktrucker skrev:Volvos manuella lådor är skottsäkra. Automatlådorna däremot är bland de mest krånglande europeiska marknaden.
Lådorna? Vilka lådor tänker du då på? TF-80SC tycker jag verkar väldigt problemfri om man får en med de uppdaterade ventilpaketen dvs oktober 2006 eller nyare. AW55 vet jag inte men känns som att de i överlag beter sig som de ska om man byter olja efter användning. Var 7-8000 mil, typ?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Schmoyoho skrev:
milktrucker skrev:Volvos manuella lådor är skottsäkra. Automatlådorna däremot är bland de mest krånglande europeiska marknaden.
Lådorna? Vilka lådor tänker du då på? TF-80SC tycker jag verkar väldigt problemfri om man får en med de uppdaterade ventilpaketen dvs oktober 2006 eller nyare. AW55 vet jag inte men känns som att de i överlag beter sig som de ska om man byter olja efter användning. Var 7-8000 mil, typ?
ZF's lådor spelar i en helt annan division. Aisins AW55 och TF80 är inte de bästa, AW55 är något märklig, sporadiska fel kan drabba slumpartade lådor och det kan vara vilket fel som helst, andra exemplar går felfritt 50.000 mil.
TF80 hade ett standardfel som drabbade 100% av lådorna, något som ZF inte hade tolererat. Hade det hänt någon av ZF's lådor hade kunderna fått lådan reparerad eller utbytt kostnadsfritt. Aisin smet undan sitt ansvar och volvo kunde inte ta medge att de sålt en produkt med ett standardfel. Toyota hade också tagit sitt ansvar o återkallat berörda bilar.
Volvo skulle ha valt en bättre leverantör, men ZF har inte haft några passande lådor till framhjulsdrivna bilar eftersom de fram tills nyligen bara haft automatlådor för bakhjulsdrivna bilar.
Det volvo bör göra är att satsa på ZF's 9-stegade om något år när den är välbeprövad.

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]