Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade faktiskt tänkt skapa en tråd om det här...

Finns massor skrivet, men lite luddigt vilka årsmodeller som faktiskt är drabbade.

Är det ALLA 2,4D/D5 från 2001 och uppåt? Eller är det nyare än 2009 som är drabbade?

Är min 2007 D5 (S60) drabbad? Sitter tydligen olika kamremskåpor på motorerna och det har ju betydelse när multiremmen vill leta sig in till kamremmen.
pommesfrittlund skrev:Har en v70 med 2.4d som generatorremmen gick av på
Felet var remskivan på generatorn.
Remmen och spännaren hade bytts 10 månader
Före.
Tips till alla som byter generatorrem och spännare
Är att byta frihjulremskiva på generator samtidigt.
Dumt att kamremskåpan inte är tätare än så här.
Vad var det för fel på remskivan?
Generatorns remskiva är en ganska komplicerad detalj med lagring som slits,och går sönder förr eller senare.
Det är en väldigt viktig del för att remmen och spännaren skall hålla länge.
Om remskivans inre mekanism blir dålig,
Så märks det på oljud från generatorremmen på tomgång.
pommesfrittlund skrev:Generatorns remskiva är en ganska komplicerad detalj med lagring som slits,och går sönder förr eller senare.
Det är en väldigt viktig del för att remmen och spännaren skall hålla länge.
Om remskivans inre mekanism blir dålig,
Så märks det på oljud från generatorremmen på tomgång.
Ok så det är inte själva remskivan utan lagret. Är detta en del dvs själva skiva och lager?
Det finns ju mängder med felkällor som kan göra att remmen går av, AC pump, generator, servopump, spännrulle och så kan ju remmen gå av helt av sig själv också.

Inget konstigt med det,

Det sjuka är att någon av dessa bagateller kan få remmen att fara in i kamremmen så motorn totalrasar.
VolvoB20 skrev:Det bedrövliga är väl att volvo inte bryr sig, Det måste ju vara busenkelt att justera plastkåpan över remmen så vore problemen ur värden. Bara att skruva dit den nya kåpan nästa gång man byter rem .
Det finns en ersättningnings kåpa altså?
volvofantast skrev:
VolvoB20 skrev:Det bedrövliga är väl att volvo inte bryr sig, Det måste ju vara busenkelt att justera plastkåpan över remmen så vore problemen ur värden. Bara att skruva dit den nya kåpan nästa gång man byter rem .
Det finns en ersättningnings kåpa altså?
Nope, men jag tycker Volvo borde lägga några minuter på att ta fram en
av gunnarh
Efter att ha gått igenom frågorna här i ämnet har jag kommit fram till slutsatsen att motorras pga skärande AC-kompressorer gäller ym08 i huvudsak. Har jag någorlunda rätt?

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]