Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1029798
Typ 2-kabel? Är det typ 1 som är typ standard? :D Nä men du får nog ta och väva ut texten lite. Vi vanliga dödliga kopplar nog sällan in trefasliknande kontakter i bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1029818
Ska försöka mig på en liten lektion så här på kvällskvisten.

Jag klistrar och klipper från andra sidor, så all text är inte skriven av mig.

Typ 1 är utvecklad i USA/Japan medan Typ 2 är utvecklad i Europa. EU förespråkar Typ2 uttaget som standard för normalladdning inom hela Europa. Denna inriktning stöds av den svenska energibranschen varför detta uttag på sikt kommer bli vanligast på våra publika laddplatser.

Typ2 kontakt och kabel:
Bild


Typ 2 stödjer också mode 3, vilket är laddning där "smartheten" inte sitter i sladden utan i laddaren/bilen. Då behöver man inte ha en stor klump på laddsladden med elektronik. (Som ni kanske sett att jag har på den andra kabeln med shucko (stickpropp).)

Sen är det också så att bara för att det är typ2 på stolpen så behöver inte bilen ha det:
När ladduttaget på laddstationen är av typ 2 kan bilar med olika fordonskontaktering (typ 1, 2 eller 3) laddas genom att ha en anpassad kabel med typ 2-kontakt mot laddstationen och antingen typ 1, typ 2 eller typ 3 mot fordonet. Typ 2 på fordonssidan är dock den standard som de europeiska bilarna kommer att följa framöver.

På Volvon är det typ2 som kontakt.

Vidare är det möjligt att dimensionera för 1, 2 eller 3-fas laddning med olika amperestyrka (exempelvis 10A, 16A eller 32A) och olika spänningsnivåer (230V eller 400V). Vad som är lämpligt beror på hur man tror eller vill att laddstationen ska användas. Om bilen ska stå parkerad endast en kort stund eller över natten påverkar bland andra faktorer valet av lämplig laddeffekt. Som exempel så ger laddning med 1-fas 16A och 230V en möjlig maximal effekt av ca 3,7 kW medan laddning med 3-fas och 32A ger ca 22 kW som mest, detta förutsatt att fordonet är anpassat för detta.

Det här med olika "mode" är också lite rörigt:
Spoiler »
Sen har man också ett par olika kontakter för snabbladdning.. det är alltså för elbilar som kan snabbladda, Volvo har tyvärr inte det.. vilket kanske inte är så farligt då man ändå inte stannar för att "bara ladda" när man kör hybrid.. (Fast jag hade önskat möjlighet att ladda i allafall i dubbel strömstyrka.. då hade man kunnat ladda typ fullt på en lunch.)

Snabbladdningskontakter:
CCS
Marechal
CHAdeMO
Tesla Supercharger

Spoiler »
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
#1029894
Hur många laddsladdar har du nu till din bil, Joel :?: Du verkar välförsedd som jag ser det. :D
Användarvisningsbild
av joel80
#1029895
Hehe.. Jag har tre st.. men en av dem lämnar jag alltid kvar i uttaget hemma så det är enkelt och går snabbt att sätta i/ta ur.

Den hemma är med CEE-uttag (blått 16A enfas-uttag på väggen)

De två i bilen är alltså nya typ2-typ2 och sen den "vanliga" stickpropps-sladden.
Så så väldigt många sladdar är det inte.. ;)
Det jag tänker jag ska införskaffa är en liten adapter från trefas till enfas.. En sån här: http://www.clasohlson.com/se/3-fas-adapter/Pr326039000
Användarvisningsbild
av joel80
#1031448
Äntligen fick jag tvätta ordentligen.. 2 veckors karens efter Ditec känns tufft! :D


Bild

Bild

Bild

Hinner jag ikväll så ska jag försöka smita ut i garaget och sätta på stänkskydden, nu när den ändå är ren. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1031497
Tack.. det känns som att jag gjorde rätt när jag valde "power blå" istället för solid röd. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1031531
Sådär.. då var stänkskydd bak fixade.. Måste hitta rätt fram också... har dom där små som satt på från leverans nu men vill ha "riktiga".

Det var lite trångt att komma åt med verktyg i hjulhuset. Men ibland är det dom enkla lösningarna som är bäst:
Bild

Resultat:
Bild

Tycker för övrigt att det borde vara lag på stänkskydd bak.. HATAR att åka på stenskott när nån stresspelle svänger in nära framför en och krafsar upp sten eller avslitna dubb... med stänkskydd är det i allafall lite mindre risk att bli träffad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1031533
Stänkskydd is da shit... Min nya fick åka 5mil innan det blev monterat fram och bak :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1031535
Jag har tyvärr fått åka lite längre då första resan skitade ner ordentligt och jag inte haft möjlighet att tvätta hemmavid förrens nu. :)
Sen lyckades jag beställa fel till fram, så där måste jag vänta ännu längre. :(

Hm.. funderar på om dom här passar.. Bör väl inte vara skillnad i skruvhål eller så på en D5 TE -16? https://www.skruvat.se/Stankskydd-P484100.aspx
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 32
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]