Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Är väl bara till att gå och inhandla en begagnad volvo med V8 annars? ;)
Användarvisningsbild
av EjS
Ja. S80 V8 är också en fin bil. Men många har bytt motor med relativt lågt miltal. Nån som vet vad det rör sig om?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hmm det har jag aldrig hört talas om, min har nu rullat 20.500 mil & den går kanon i motor och växellåda. :-)-)
av RSJ80
Förekom dock enbart på de första årsmodellerna och enbart XC90s om jag inte missminner mig. När jag gjorde research innan vi skaffade en V8 för några år sedan så är jag relativt söker på att jag kom fram till att svensksålda S80s med V8 ej var med i riskzonen.
av Schmoyoho
Japp. Kring serienummer 6000-någonstans fixade man haverierna. Tror det var att vatten trängde in i balansaxelns ena lager och fick det att skära. Gällde bara första modellåret av V8:an alltså My05 XC90, möjligtvis även tidiga 06:or men det tror jag inte.

V8:orna i sig är väl ändå väldigt robusta i sin konstruktion. Har aldrig hört talas om någon som haft några besvär med själva motorn. Växellådorna på de tidiga S80 2007:orna kunde även krångla pga ventilpaketet men åtgärdades i mitten av modellår 2007 så det är ju också preskriberat.

itwontstopsnowin på swedespeed är ju en stor förespråkare av just V8:orna. Han har både en XC90 och S80 med v8 och båda med ganska höga miltal. S80:n tror jag har rullat över 30000 mil väldigt smärtfritt.

Edit: har däremot hört talas om att remmen som driver generator, AC m.fl kan skära med lite taskiga konsekvenser. Motorn har ju kamkedja så inget haveri föreligger ju men vad exakt riskerar man? Är det inte bara så att i värsta fall skär remmen och bilen tappar laddningen på batteriet samt AC:ns funktion, eller?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS