Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koffen
Min koppling har lagt av. Det går inte få in växlarna med motorn igång och startar man med växeln i driver den lite grand även med kopplingen nedtryckt. Har förstått att man behöver ett specialverktyg men inte fattat exakt hur det ska användas. Info/länk sökes tacksamt.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Börja med en felsökning. Det kan mycket väl vara läckage i kopplingshydrauliken. Huvudcylinder, slavcylinder, slang eller vinkeln som slavcylindern kopplas in i.. Med andra ord, har du tur slipper du riva växellådan (=spara mycket tid och ev. pengar)
av koffen
Jag provade att lufta systemet för att se att det inte blivit någon luftficka i systemet men det blev ingen skillnad. Däremot luktade det så mycket lamell att jag tror att det är de som är utslitna. :cry: Tredje V70:n jag bränner lamellerna på (!) men denna gången tänkte jag försöka mig på att byta själv. Jag kör mycket hästtransport och Volvokopplingarna håller tyvärr inte att slira när man ska backa sakta. :evil:
av garinge
nissesvolvo skrev::shock:
håller med dig... :)

Trådskaparen kanske borde skaffa automat om denne slirar sönder tre kopplingar..
jag har backat mycket i mina dagar, även mycket med släp inkl hästsläp och t.om min gamla V70 00:a som hade
orginalkoppling sen ny, när jag köpte den vid 19010mil och fungerade ypperligt fint vid 29000mil när jag sålde den 7,5år senare..

du får sluta varva så förbannat så du slipar av lamellerna... :)
av Wizzman
Vad har du tillgång till för verktyg/lokal?

Att byta koppling på en framhjulsdriven bil är lite jobb. Har man tvåpelarlyft och en växellådslyft är det inte speciellt komplicerat men det tar lite tid. Ska man ligga ute på en grusplan med bilen på pallbockar kan det vara ett rent helvete.

Jag vet inte om V70 kräver några speciella verktyg men möjlighet att lyfta motorn med en balk du ställer på skärminfästningarna och centreringsverktyg till lamellen behöver du, båda finns på biltema. Ibland får man med centreringsverktyg med kopplingssatsen.

Är bromsarna ok på släpet? Med en fungerande backspärr ska kopplingarna hålla.
Användarvisningsbild
av milktrucker
D5244-motorerna har ingen standardlamell som hänger med på bensinmodellerna sedan 90-talet.
Lamellerna är bra mycket större på volvodisel så jag tror inte de är slut redan.
Hade lamellerna varit slut hade det inte överörts något moment från motorn och vxälarna hade gått att peta i med kopplingen uppsläppt.
Det är något med kopplingen och styrningen av lamellerna, tänker mer åt cylinderhållet ellr så.
Användarvisningsbild
av ER
För att byta slavcylinder krävs att man tar bort kopplingen, då byter man givetvis både koppling och slavcylinder samtidigt då man ändå gjort jobbet när man är någorlunda smart.
Räknade på detta när slavcylindern på min S60 gav upp och verktygen, motorlyften som behövs för att kunna sänka ner motor för att lossa på lådan då man tar bort motorfästen samt centeringsverktyg gjorde "vinsten" med att pilla själv som mest 2000kr så jag lämnade iväg bytet av dessa då det slutade på ynka 8500kr då 200kr för mig inte ens är i närheten av att vara "lönsamt" att pilla på själv då det bör vara minst det dubbla i besparing om jag själv skall peta på det.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]