Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
HakanF skrev: jo Awd hjälper väldigt bra mot understyrning men haldex 5 är alldeles för slött för det fast en fwd V70 är minst lika illa.

Vet du många dieslar som har märkbart högre effekt än 100 hk litern som inte är byggda för någon tävlingsbana?
Om bilen är framtung och 4wd-systemet har framhjulsdriven karaktär som på Volvo så tvivlar jag att det gör särskilt mycket för att lindra understyrningen.

275 hk /2,4 liter = 114,6 hk/liter

BMW har en 3 liters på 381hk (127 hk/liter) och en 2 liters på 224 hk (112 hk/liter). Audi har väl en 3 liters på 313 hk också. (104,3 hk/liter).

Originaleffekt alltså. Alla de går att trimma mer än så om man vill.

Visst låter 275 hk mycket men det är inte orimligt mycket.
av Daniel73
Verdi skrev:
HakanF skrev: jo Awd hjälper väldigt bra mot understyrning men haldex 5 är alldeles för slött för det fast en fwd V70 är minst lika illa.

Vet du många dieslar som har märkbart högre effekt än 100 hk litern som inte är byggda för någon tävlingsbana?
Om bilen är framtung och 4wd-systemet har framhjulsdriven karaktär som på Volvo så tvivlar jag att det gör särskilt mycket för att lindra understyrningen.

275 hk /2,4 liter = 114,6 hk/liter

BMW har en 3 liters på 381hk (127 hk/liter) och en 2 liters på 224 hk (112 hk/liter). Audi har väl en 3 liters på 313 hk också. (104,3 hk/liter).

Originaleffekt alltså. Alla de går att trimma mer än så om man vill.

Visst låter 275 hk mycket men det är inte orimligt mycket.
T6, 2 liter 4-chlindrar, 306hk
Användarvisningsbild
av palmqvist
Hade Rica 275 på min xc70 my10, gjorde stor skillnad mot polestar, märkte det speciellt med husvagnen på släp, men även acc o växlingar. Hade polestar innan jag la på rica mest för o se om dey gjorde skillnad var helnöjd med det, tänker göra det på min V70 D4awd när garantierna är borta
av HakanF
BMW: på 380 hk har jag missat men det är en mycket nyare konstruktion än Volvo 5an så jag tror inte på 275 hkförän jag ser en oberoende bromsning.
Men åter igen era pengar.

Om du kanar med XC70 som någon skrev tidigare så kanar du garanterat med V70 under "normal körning".
av AndS
Varken V70 eller XC70 är någon sportbil, det är en familjebil där man har bra lastutrymmer och så kan man välja en hyfsat stark motor. Sedan har Volvo gjort lite extra med familjebilen för att locka vissa köpare genom lite sänkning, andra fälgar, etc, men fortfarande en familjebil.
När Volvo vill närmare sig sportbil så är det de blå Polestarmodellerna man modifierat lite mera på.
Men vi har nog lite olika definition på sportbil, där det för mig är två säten, möjligtvis kan man få klämma in några nödsäten baktill. :wink:
av Verdi
Daniel73 skrev: T6, 2 liter 4-chlindrar, 306hk
Bensinmotor... Då går det att få ur lite till per liter. Mercedes gör ju en 2 liters bensinmotor med 381 hk nu. (A45 AMG)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fortfarande är XC70 o V70 exakt lika stora inuti. V70 har lägre förbrukning, lägre luftmotstånd, bättre väghållning, högre prestanda, högre toppfart, trevligare utväxling och Volvo har kostat på att lacka hela bilen. Men den saknar Zlatanwannabe faktorn som XC70 har och den klarar bara gränsla 15 cm stora stenar som dyker upp på vägen
av Niclas
VolvoB20 skrev:Fortfarande är XC70 o V70 exakt lika stora inuti. V70 har lägre förbrukning, lägre luftmotstånd, bättre väghållning, högre prestanda, högre toppfart, trevligare utväxling och Volvo har kostat på att lacka hela bilen. Men den saknar Zlatanwannabe faktorn som XC70 har och den klarar bara gränsla 15 cm stora stenar som dyker upp på vägen
En bra sammanfattning. En XC70 köper man på känslor(eller behov) och V70 köper man med förnuft :-)-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Även en XC70 är lackerad på hela bilen, under plasten. XC70 kan man få med lite högre dragvikt. Den har också förstärkningar i chassiet för att bättre tåla att gå på ojämn mark, längre fjädringsväg (om inte hjulen är på backen driver det dåligt) samt HDC. HDC har jag använt mycket mer än jag trodde jag skulle göra.
Användarvisningsbild
av Statsminister
apersson850 skrev:Även en XC70 är lackerad på hela bilen, under plasten. XC70 kan man få med lite högre dragvikt. Den har också förstärkningar i chassiet för att bättre tåla att gå på ojämn mark, längre fjädringsväg (om inte hjulen är på backen driver det dåligt) samt HDC. HDC har jag använt mycket mer än jag trodde jag skulle göra.
HDC, den funktionen har jag inte alls förstått mig på faktiskt. Provat den lite hemma på gårdsplan men jag har inte märkt av när den kan vara bra, märker typ ingen skillnad alls? Vad är den till för och hur funkar det?
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]