Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Sceptic skrev:Som jag framfört någon gång tidigare så förstår jag inte riktigt vitsen med taklucka när det finns A/C och med trådar som den här blir det ännu svårare att förstå :wink: . Inte helt ovanligt med läckande takluckor :(
Samma gäller egentligen allt man inte måste ha; airbags, ac (när det finns taklucka...) abs, skinn, stolsvärme, centrallås, barn, jobb, ett hem.
Användarvisningsbild
av Sceptic
TommyP86 skrev:
Sceptic skrev:Som jag framfört någon gång tidigare så förstår jag inte riktigt vitsen med taklucka när det finns A/C och med trådar som den här blir det ännu svårare att förstå :wink: . Inte helt ovanligt med läckande takluckor :(
Samma gäller egentligen allt man inte måste ha; airbags, ac (när det finns taklucka...) abs, skinn, stolsvärme, centrallås, barn, jobb, ett hem.
En aningen haltande jämförelse skulle jag säga.
av perhall
Smaken är ju olika. Jag köper alltid taklucka på nya bilar. Har aldrig varit med om läckage. Men vet att en del har det.

Tycker det finns många saker som är långt mer onödiga än taklucka, t ex keyless, 4-zonsklima, värmare (I'm a summer guy), AM-radio, elhissar bak...

Tycker det låter helt befängt at det rinner in...
PH
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har haft taklucka sen 99 med två undantag. En mondeo 02a sprillans som jag dumpade tillbaka till återförsäljaren efter att den varit på verkstad från o till 3 månader av 6 möjliga gick tillbaka till Volvo snabbt som ögat, sen min senaste xc70-10 glömde beställa det kom på det o när jag satte mig i bilen o undrade varför det var mörkt o började leta efter sjslusiet ;(
av Z28
Alla luckor börjar läcka med tiden, ofta märker man inte det för att vattnet rinner ut via dräneringskanalerna som det är tänkt. Men på vintern när det är kallt ute och man har snö på taket som tinar runt luckan från värmen inne i bilen då händer det att dräneringskanalerna är igenfrusna och naturligtvis rinner då vattnet in i bilen. Därför undviker jag taklucka. Bor man i södra Sverige så har man nog inte detta problem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jodå, här är rejäl vinter vart åttonde år eller så. Då jädrar kan det vara minusgrader flera timmar i sträck. Takluckorna fryser så man kan förvara torskfilé på dem, och in i bilarna läcker det förstås så att de torskar som ännu inte är filéade trivs inne i bilen.

De andra sju åren och några timmarna är det lagom ljummet för att man ska kunna få tillväxt av mögel, mossa, möss eller vad det kan vara i dräneringskanalerna. Resultatet blir detsamma, bortsett från ruttna torskfiléer.
av jols
Tack för alla inlägg. Jag har fått takluckan åtgärdad en andra gång och skulle hämta ut bilen idag.
Dock så är den istället lyft i bakkant ca 4-5 mm över takplåten när den är stängd!!!
Jag vägrade hämta ut bilen utan den skall åtgärdas igen, dock efter ledigheten de närmaste veckorna.
Nu fick jag dock ingen lånebil denna tredje gången bilen är inne för åtgärd.
Jag ville nu också att Volvo skall göra återköp av bilen då den har/hade många andra mer eller mindre allvarliga fel från fabrik.
Vi får se hur det slutar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Håller tummarna att det löser sig på bästa sätt!

Efter ca 15-20 nya Volvobilar med taklucka är det bara en det har läckt in i och det berodde inte på bilen, utan på att jag glömde stänga takluckan i bakkant. Ja det blev jobbigt och ja, jag skämdes rätt mycket :oops:
Användarvisningsbild
av palmqvist
Ärligt vet jag in nte om det är så fel min ligger ett par mm högre i bakkant, är det fel så är vi 2 som har det problemet min har inte läckt en droppe högtryckstvätt körd i ösregn/åskskurar inte en droppe helt tomt om man känner längs kanterna

Bild

Bild
jols skrev:Tack för alla inlägg. Jag har fått takluckan åtgärdad en andra gång och skulle hämta ut bilen idag.
Dock så är den istället lyft i bakkant ca 4-5 mm över takplåten när den är stängd!!!
Jag vägrade hämta ut bilen utan den skall åtgärdas igen, dock efter ledigheten de närmaste veckorna.
Jag ville nu också att Volvo skall göra återköp av bilen då den har/hade många andra mer eller mindre allvarliga fel från fabrik.
av Droopy
jols skrev:Tack för alla inlägg. Jag har fått takluckan åtgärdad en andra gång och skulle hämta ut bilen idag.

lycka till, inte ens mitt måndagsexemplar som bott på verkstaden de första 2 åren ville de köpa tillbaka. 17 verkstadsbesök där de lyckas åtgärda sisådär, och de flesta felen kallar Volvo ( som så månag andra ) produktegenskaper, de är väldigt noga med att poängtera att det är egentligen inget "fel" de är en produktegenskap..........årtiondets mest använda ord i den branchen, garanterat.

Men stå på dig bara, jag gav upp efter 2år och bad dom dra åt helvete mer el mindre.
Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]