Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Kopierat från expressen idag:

"Volvo V70 håller generellt en hög kvalitet och många anser att detta är ett av de tryggaste begagnatköp man kan göra. Men de populära dieselmotorerna 2,4 D och D5 har haft en del problem. På några exemplar har generatorremmen hoppat av vilket orsakat motorhaveri. Det här blir dyrbart när varken försäkring eller garanti täcker skadan."

Är det någon mer än jag som reagerar på artiklar som denna?

De nämner inga årsmodeller. Och varför peka ut V70? Det sitter samma motor i fler bilmodeller.

Fruktansvärt missvisande artikel!

Och hur stora är sådana problem egentligen? Är det verkligen ett så att den motorn/bilen förtjänar att hamn på listan över "Här är tio exempel på begagnade bilar som kan bli din sämsta affär"?.
av trasker
Jag känner ett par personer som råkat ut för detta så jag tror inte det är så väldigt ovanligt tyvärr.

Är ju själv lite orolig för detta efter att svärfar råkade ut för detta för ett år sedan. Kostade honom över 50k att byta motor. Till saken hör att han har servat bilen hos Volvo sedan han köpte den ny.

Jag är på verkstaden vid varje service och de har faktiskt bytt en del remmar på någon form av goodwill trots att bilen rullar 17 000 mil. Inte för att jag tror det hjälper då det som Kimmen skriver beror på att ACn skär.

Trist är det.
Skitkonstruktion när en sådan bagatell som en trasig aggregatrem kan ta med sig kamremmen och ge generalras.

En ny motor går ju på 120.000 och en beg kostar 50.000.

Det borde man kunna fixa med en lite bättre remkåpa så vore problemet ur värden.
av perhall
Det är inte en missvisande artikel. Tyvärr. Sällan motorjournalister beskriver problem utan att det finns ordentliga underlag.
Finns liknande problem med vissa motorer hos Audi, BMW, VW. Jag tror som vanligt att Toyota och Mercedes framstår som ganska skonade..
Det bedrövliga är väl att volvo inte bryr sig, Det måste ju vara busenkelt att justera plastkåpan över remmen så vore problemen ur värden. Bara att skruva dit den nya kåpan nästa gång man byter rem .
Har en v70 med 2.4d som generatorremmen gick av på
Felet var remskivan på generatorn.
Remmen och spännaren hade bytts 10 månader
Före.
Tips till alla som byter generatorrem och spännare
Är att byta frihjulremskiva på generator samtidigt.
Dumt att kamremskåpan inte är tätare än så här.
Någon som vet om det gäller alla 5-cyl dieslar oavsett årsmodell och modell? ex kan en V60 D3 MY14 vara drabbad eller är det justerat? Jag har bara uppmärksammat detta på XC60 D5 MY12 och V70 from MY10 o uppåt.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]