Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
VolvoB20 skrev:
Verdi skrev: Det här är nog ett av få forum på nätet där V70 framhålls som det "sportiga alternativet". :lol:
Menar du att någon skulle uppfatta XC70 har mer sportiga vägegenskaper än V70.

Det finns grader i helvetet, en XC70 är i alla fall ännu mindre sportig på vägen....
Ja, så är det säkert. Men jag har läst flera som valt V70 för att den är så bra i högre hastigheter. Vilket den inte är. Kanske jämfört med XC70 men det finns ju andra bilar man mycket hellre ska välja om man har såna ambitioner. V70:s svåraste konkurrent Passat t ex.
av Verdi
HakanF skrev:Hur kör vissa av er "XC70 tappar grepp och kanar vid normalkörning" ?

275 bhp på pappret kanske, irl aldrig.
Hört talas om halka?

Varfär skulle 275 hk vara så omöjligt ur en 2,4 liters 5 cylindrig motor? Strax över 100 hk per liter cylindervolym är inte anmärkningsvärt på nåt sätt.
av mattish
VolvoB20 skrev:
Verdi skrev: Det här är nog ett av få forum på nätet där V70 framhålls som det "sportiga alternativet". :lol:
Menar du att någon skulle uppfatta XC70 har mer sportiga vägegenskaper än V70.

Det finns grader i helvetet, en XC70 är i alla fall ännu mindre sportig på vägen....
Nej jag tror snarare att på andra forum så räknas V70 inte som ett sportigt alternativ :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av ER
Verdi skrev: ps. Skiljer det verkligen 1 dm?
Nä, "bara" 67mm, fast finns ju trevliga saker till XC som ökar denna skillnad med uppåt 51mm till. Sänker man en XC har man allvarliga fel på kopplingen i kontoret, då köper man en billigare och simpel V70 direkt och "problemet" med höjden är löst om man "måste" köra för fort och vara idioten i trafiken som trängs, låt tyskt skrot vara dessa istället. Hänger heller på polisprylar i chassit än försämrar framkomligheten OM jag måste välja.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Verdi skrev:Ja, så är det säkert. Men jag har läst flera som valt V70 för att den är så bra i högre hastigheter. Vilket den inte är. Kanske jämfört med XC70 men det finns ju andra bilar man mycket hellre ska välja om man har såna ambitioner. V70:s svåraste konkurrent Passat t ex.
Om man tycker V70 är kass i högre farter, då ska man inte ens överväga XC70 överhuvudtaget.

Ju högre upp man flyttar tyngdpunkten, desto mera kommer man märka sidokrafterna i svängarna, det går inte att komma undan.

Nu väljer ju trådskaparen mellan V70 och XC70 och V70 ligger definitivt bättre på vägen, det kan man inte trolla bort.

XC70 har andra fördelar, man kan gränsla 21 cm stora stenar som plötsligt dyker upp, och insteget är enklare när man börjar bli gammal o stel i rygg och leder.
av Verdi
VolvoB20 skrev:
Verdi skrev:Ja, så är det säkert. Men jag har läst flera som valt V70 för att den är så bra i högre hastigheter. Vilket den inte är. Kanske jämfört med XC70 men det finns ju andra bilar man mycket hellre ska välja om man har såna ambitioner. V70:s svåraste konkurrent Passat t ex.
Om man tycker V70 är kass i högre farter, då ska man inte ens överväga XC70 överhuvudtaget.

Ju högre upp man flyttar tyngdpunkten, desto mera kommer man märka sidokrafterna i svängarna, det går inte att komma undan.

Nu väljer ju trådskaparen mellan V70 och XC70 och V70 ligger definitivt bättre på vägen, det kan man inte trolla bort.

XC70 har andra fördelar, man kan gränsla 21 cm stora stenar som plötsligt dyker upp, och insteget är enklare när man börjar bli gammal o stel i rygg och leder.
Jag har inte köpt en familjebil för att köra snabbt. Och jag skulle inte köpa en V70 för att köra snabbt heller.
av HakanF
Verdi skrev:
HakanF skrev:Hur kör vissa av er "XC70 tappar grepp och kanar vid normalkörning" ?

Hört talas om halka?

Varfär skulle 275 hk vara så omöjligt ur en 2,4 liters 5 cylindrig motor? Strax över 100 hk per liter cylindervolym är inte anmärkningsvärt på nåt sätt.
Halka ska ju vara en av ställena som XC awd ska ge fördel mot V70.

275hk trimmet har jag inte sett någon oberoende bromsning på och läser man runt lite så kan man bli skeptisk, men det är ju dina pengar.
av Verdi
HakanF skrev:
Verdi skrev:

Hört talas om halka?

275hk trimmet har jag inte sett någon oberoende bromsning på och läser man runt lite så kan man bli skeptisk, men det är ju dina pengar.
4wd hjälper inte mot understyrning. Inte särskilt mycket i alla fall.

Nä, tänkte inte köpa det trimmet. Sa bara att det inte var anmärkningsvärt i allmänhet.
av HakanF
Verdi skrev:
HakanF skrev:
Verdi skrev:
Hört talas om halka?

4wd hjälper inte mot understyrning. Inte särskilt mycket i alla fall.

Nä, tänkte inte köpa det trimmet. Sa bara att det inte var anmärkningsvärt i allmänhet.
jo Awd hjälper väldigt bra mot understyrning men haldex 5 är alldeles för slött för det fast en fwd V70 är minst lika illa.

Vet du många dieslar som har märkbart högre effekt än 100 hk litern som inte är byggda för någon tävlingsbana?

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]