Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av fitur
Tjena,
Jag har nyligen blivit förälder och gav mig fan på att fixa körkort, vilket jag nu gjort.
Nu är det dags att köpa bil. Jag har en förälder som köper billiga begagnade bilar och lagar själv, vänner som leasar genom bl.a. Volvo och VW samt vänner som är bilförsäljare. Alla ger mig olika råd.

Jag har förstått bilköp efter följande upplägg:
Leasing, bra med ny bil, inkluderat serviceavtal, försäkring, osv. Nackdel att inte äga bilen eller kunna sälja den, samt lågt antal mil (1500?) vid standardavtal. Ca.pris 3500 kr per månad.

Köp av nyare begagnad bil genom återförsäljare, bra med relativt ny bil, helt ok finesser, möjlighet till bra serviceavtal, ofta reparerad innan försäljning.
Det negativa är att försäkring inte är inkluderad, risk för eventuella dolda skador, risk för tillkommande skador där jag själv, i många fall,får stå för reparationskostnad(?), högre engångspris. Jag räknar på bil för 150.000 kr, då ett billån med kontantinsats skulle landa på ca 2000 kr per månad i 5 år. Jag räknar med att kunna sälja samma bil för strax under 100.000 kr efter denna femårsperiod. Är det rimligt?

Köp av gammal begagnad bil genom firma eller privatperson, billigt men kräver ofta mer kontroll innan köp, vilket jag inte har kunskap om.
Negativt att varken service eller försäkring ingår, ofta saknas de finesser jag söker, dessutom måste jag räkna med att behöva laga bilen för en del av bilens pris vid eventuella skador. I slutändan räknar jag med att kunna sälja bil men kommer jag då få igen det jag lagt på eventuella reparationer?

Jag behöver plats för barnvagn samt eventuella matkassar, en enstaka väska, någon gång ibland.
De tekniska funktioner jag önskar är USB-luttag för laddning, Bluetooth-input för åtminstone musik men gärna även telefonsamtal. Jag skulle även bli glad för ett par backsensorer och elhissar.

Jag har inga krav på motorstorlek, bränsletyp, växellåda, etc., utan vill egentligen bara ha en säker bil där jag kan använda min Android-telefon som musik- och navigeringssytem.

Vad letar jag efter för Volvo-modell, vilken årsmodell och vilken typ av finansiering?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hade övervägt en lågmilad V50 Classic köpt genom Volvo ÅF, modellen är överprisad så du kan säkert sälja den med fint andrahandsvärde i framtiden också. motorval kanske nån annan kan tipsa.
Kör man lite mindre och är man försiktig med sin bil samt garanterad restvärde (och fattar att du får betala för nya däck vid återlämnande om de är slitna) så kan privatleasing vara ett alternativ på ex V40 - finns ju nån här som klarar barnvagn i denna.
av HVTH
fitur skrev:Jag räknar på bil för 150.000 kr, då ett billån med kontantinsats skulle landa på ca 2000 kr per månad i 5 år. Jag räknar med att kunna sälja samma bil för strax under 100.000 kr efter denna femårsperiod. Är det rimligt?
Låter högst orimligt tycker jag.

Om du skall leasa eller inte är ju en simpel beräkning att göra. Sparar du pengar genom detta jämfört med att köpa ut en likadan bil kontant? I ditt fall, som nyss tagit körkort, kan jag tänka mig att fördelen med leasing är att få försäkringen inbakad, då din premie kanske är hög om du tecknar privat. Hur gammal är du och vart bor du? Premien varierar givetvis också på olika bilmodeller. Nya bilar kräver endast halvförsäkring de första åren.

Personligen, ur en ekonomisk synvinkel, hade jag satsat på att köpa begagnat. Du säger att du inte bryr dig om drivlina osv, men ditt körmönster spelar roll i detta valet. Kör du mycket? Kör du långa eller korta sträckor? V70 Classic (eller 05-07) med 2.4L bensinmotor är ett bra och ekonomiskt val om du inte kör så mycket. Du kan lasta mycket, drivlinan och bilen i sin helhet är pålitligt och simpel utan att kännas allt för åldrad idag. Servicekostnader på ungefär 2500:- på aukt. verkstad per år eller 3000 mil. Kika på lågmilade exemplar typ <15000 mil. Runt 70-90tkr beroende på skick osv. Ta hjälp av din förälder när du tittar och provkör med bilar om denne jobbar med det till vardags.

V50 är också ett OK alternativ om än lite mindre. Känns även lite billigare än V70:n i många avseenden. Där finns det dock ett par drivlinor man skall undvika, men om du återkommer med ditt körmönster och en budget är det enklare att ge förslag på bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Här är en bil som jag kan rekommendera eftersom jag har en lika dan själv. Den har visserligen inget USB uttag för laddning, men har Blåtand för musik och telefon. Momentumvarianten av V50 Classic ska ha skinnklädsel, men har sett att det tydligen har varit nybilsköpare som valt bort det. Men övervägande antalet har nog det.

http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat ... &Model=V50
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av fitur
HVTH skrev:
fitur skrev:Jag räknar på bil för 150.000 kr, då ett billån med kontantinsats skulle landa på ca 2000 kr per månad i 5 år. Jag räknar med att kunna sälja samma bil för strax under 100.000 kr efter denna femårsperiod. Är det rimligt?
Låter högst orimligt tycker jag.

Om du skall leasa eller inte är ju en simpel beräkning att göra. Sparar du pengar genom detta jämfört med att köpa ut en likadan bil kontant? I ditt fall, som nyss tagit körkort, kan jag tänka mig att fördelen med leasing är att få försäkringen inbakad, då din premie kanske är hög om du tecknar privat. Hur gammal är du och vart bor du? Premien varierar givetvis också på olika bilmodeller. Nya bilar kräver endast halvförsäkring de första åren.

Personligen, ur en ekonomisk synvinkel, hade jag satsat på att köpa begagnat. Du säger att du inte bryr dig om drivlina osv, men ditt körmönster spelar roll i detta valet. Kör du mycket? Kör du långa eller korta sträckor? V70 Classic (eller 05-07) med 2.4L bensinmotor är ett bra och ekonomiskt val om du inte kör så mycket. Du kan lasta mycket, drivlinan och bilen i sin helhet är pålitligt och simpel utan att kännas allt för åldrad idag. Servicekostnader på ungefär 2500:- på aukt. verkstad per år eller 3000 mil. Kika på lågmilade exemplar typ <15000 mil. Runt 70-90tkr beroende på skick osv. Ta hjälp av din förälder när du tittar och provkör med bilar om denne jobbar med det till vardags.

V50 är också ett OK alternativ om än lite mindre. Känns även lite billigare än V70:n i många avseenden. Där finns det dock ett par drivlinor man skall undvika, men om du återkommer med ditt körmönster och en budget är det enklare att ge förslag på bilar.
Tack för ett utförligt svar. Jag har specifikt tittat på just V50 idag och en årsmodell 2010 eller nyare. Hittade en V50 D2 från 2010, under 15.000 mil och med bytt kamrem (hört att detta är viktigt). Den kostar 95.000 och jag slipper därmed lån.
http://bytbil.com/bilar/volvo/v50/4v9rv ... rK6N7e6NAA__!
Är detta rimligt?

Mitt körsätt kommer vara väldigt sparsamt. Jag kommer i stort sett bara utnyttja bilen under helger, samt åka till svärföräldrarna i södra sverige. Ej i jobb och jag kommer samtidigt åka kollektivtrafik. Alltså bara långa sträckor.

Edit: Jag är 30, bor i Stockholm och har 120.000 som budget.
av fitur
SvenB skrev:Här är en bil som jag kan rekommendera eftersom jag har en lika dan själv. Den har visserligen inget USB uttag för laddning, men har Blåtand för musik och telefon. Momentumvarianten av V50 Classic ska ha skinnklädsel, men har sett att det tydligen har varit nybilsköpare som valt bort det. Men övervägande antalet har nog det.

http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat ... &Model=V50
Tack! Den jag länkade till i förra inlägget är ett par år äldre men har alla funktioner jag söker. 14.000 mil och bytt kamrem, rostfri, osv. Är det ok? Hur upplever du din bil? Jag misstänker att motorn i bilen jag länkade till räcker gott och väl till mitt körsätt?
Användarvisningsbild
av SvenB
Hej. Den där ser fin ut, men är ingen D2 med "nya" motorn. Det är en 1,6D med "gamla" motorn som kräver partikelfilterservice vid 6.000 mil och sedan byte av partikelfiltret vid 12.000 mil. Om du funderar på att köpa den, kolla att det är gjort vid 12.000 mil. Kolla också att det filtret är bytt och inte bara någon "Åsa-Nisse variant" att spola rent filtret som det förekommit trådar om här på forumet. Som du ser ovan, så har jag tagit fram ett antal V50 Classic. De D2:or som finns där har "nya" motorn som du inte behöver någon partikelfiltersservice på.
av fitur
SvenB skrev:Hej. Den där ser fin ut, men är ingen D2 med "nya" motorn. Det är en 1,6D med "gamla" motorn som kräver partikelfilterservice vid 6.000 mil och sedan byte av partikelfiltret vid 12.000 mil. Om du funderar på att köpa den, kolla att det är gjort vid 12.000 mil. Kolla också att det filtret är bytt och inte bara någon "Åsa-Nisse variant" att spola rent filtret som det förekommit trådar om här på forumet. Som du ser ovan, så har jag tagit fram ett antal V50 Classic. De D2:or som finns där har "nya" motorn som du inte behöver någon partikelfiltersservice på.
Verkligen till hjälp. Tack! Din sökning listade bilar lite ovanför min budget, men jag hittade denna:
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/5 ... qyuje3ujQA_!

Verkar den OK? Classic Momentum ska väl vara samma motortyp som du beskriver?
av HVTH
+1 på det SvenB säger, satsa på en D2 och inte en 1.6D. Priset som skiljer i inköp kompenseras snabbt av det det dyra partikelfiltret i 1.6D.

Det är fina bilar, om än lite bristande i premiumkänsla. Några är skattebefriade ett par år till och har därefter låga skattekostnader. En D2 under <10k mil borde du kunna få in i din budget. Det enda jag kan tipsa om är att undvika T-tec klädseln, har hittills inte sett en enda som inte har börjat spricka lite smått. Satsa på en Classic med läder.

USB för att ladda telefonen köper du lättast en adapter som du kopplar in i 12V uttaget.
av fitur
HVTH skrev:+1 på det SvenB säger, satsa på en D2 och inte en 1.6D. Priset som skiljer i inköp kompenseras snabbt av det det dyra partikelfiltret i 1.6D.

Det är fina bilar, om än lite bristande i premiumkänsla. Några är skattebefriade ett par år till och har därefter låga skattekostnader. En D2 under <10k mil borde du kunna få in i din budget. Det enda jag kan tipsa om är att undvika T-tec klädseln, har hittills inte sett en enda som inte har börjat spricka lite smått. Satsa på en Classic med läder.

USB för att ladda telefonen köper du lättast en adapter som du kopplar in i 12V uttaget.
Tack!
Jag vet inte om handlaren skrivit fel titel?
http://bytbil.com/bilar/volvo/v50/4v9rv ... rK6N7e6NAA__!
V50 D2 2010, 14.000 mil. Ser på bilderna att det är en 1,6D och inte D2 som titeln beskriver.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/5 ... qyuje3ujQA_!
Här är Classic-modellen ni bekriver. Dock inte under 10.000 mil, men bara strax över och kamrem bytt vid 10.000.
Larm går v70 -07

Ha ha, kanske en dålig översättnin[…]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]