Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Ganska stor skillnad på väghållning, V70 ligger klart bättre på vägen. En skillnad som minskas eller elimineras om man köper XC70 med större fälgar och sportchassi, men för mig är behållningen efter många mil i båda tydlig: V70 är avsevärt mer "sportig" (men ändå totalt osportig), flera XC70 beroende på däck-/fälgkombo har vinglat och börjat kana vid ganska normal körning.

Samma förhållande gäller f ö Audi A4 /A4 Allroad. Kanske beror på att i båda fallen har grundmodellen tagits fram först, sen har man erbjudit en högre version med högre hjul och plastsköldar... för Audi A6 är det mer elegant löst eftersom Allroad har en påkostad luftfjädring. Dock känns den, och är, tung precis som en XC70...
PH
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har en xc70 (och xc60) som bara går på motorväg. Den har vanlig fjedring. Pga jobb ofta i Tyskland. Den går fint i 215 kmh på mätaren (max hastighet) - helt stabilt och lika bra som xc60'en.

Visst - en v70 gör det inte sämre - men att xc70 bara funkar i skogen är ... Helt i skogen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funkar o funkar.....

Man kan faktiskt förbättra väghållningen och fart rejält på en XC70 med mycket enkla medel.
1. Sänk bilen 1 dm så man får ned tyngdpunkten.
2. Plocka av all plast så man får ned vikt o luftmotstånd.
3. Höj slutväxeln så motorn inte varvar fullt lika mycket i hög fart.
4.Höj upp toppfartspärren.

Ops. Den bilen behöver man faktiskt inte bygga själv, den finns redan att köpa o heter V70.

En V70 är betydligt bättre på Autobahn än en XC70.
av Verdi
VolvoB20 skrev:Funkar o funkar.....

Man kan faktiskt förbättra väghållningen och fart rejält på en XC70 med mycket enkla medel.

Ops. Den bilen behöver man faktiskt inte bygga själv, den finns redan att köpa o heter V70.

Det här är nog ett av få forum på nätet där V70 framhålls som det "sportiga alternativet". :lol:

ps. Skiljer det verkligen 1 dm?
av Verdi
dieselanddust skrev:Jag ska precis till och beställa en ny bil, kan inte bestämma mig för om det ska vara V70 eller XC 70. Det blir en D4 AWD iaf för fyrhjulsdrift är det bästa som uppfunnits på länge :-). Vad är fördelar med respektive modell då?
XC70 - klart kaxigare uppsyn, känns inte lika gammal utseendemässigt och man kan faktiskt ha nytta av markfrigången i fritidshuset på vintern
V70 - i princip samma bil som XC 70 men den går att få med Polestar och därmed 220 hk iställer för 181. Dessutom vinterdäcken på köpet just nu hos min handlare.

Jag vill ha XC70:n med Polestar, men det går inte...

Vad hade ni gjort och varför?

Samma 220 hk Polestar som finns till V70 kommer erbjudas till XC70 också så fort D5 slutar säljas. Att köpa en D5 i dag är ren kapitalförstöring. De extra 10 hk man får efter optimering jämfört mot D4 awd är knappt märkbart.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Verdi skrev: Det här är nog ett av få forum på nätet där V70 framhålls som det "sportiga alternativet". :lol:
Menar du att någon skulle uppfatta XC70 har mer sportiga vägegenskaper än V70.

Det finns grader i helvetet, en XC70 är i alla fall ännu mindre sportig på vägen....
Användarvisningsbild
av palmqvist
Verdi skrev:

Det här är nog ett av få forum på nätet där V70 framhålls som det "sportiga alternativet". Bild

ps. Skiljer det verkligen 1 dm?
Inte riktigt 1dm
Xc70
Markfrigång210 mm

V70
Markfrigång (std / lågt sportchassi och D4162T)151 mm / 131 mm
Användarvisningsbild
av apersson850
50 km/h genom cirkulationsplatser räcker nog, om de lutar så illa som de ofta gör nuförtiden. Jag vet inte riktigt, jag tycker inte det är bekvämt att åka på det viset.
Användarvisningsbild
av EjS

Men B20 - så kan jag inte åka till min sommarstuga och i min skog och hämta ved ;)

Körde tidigare S60 T5 (P2 260 hk). Den var bättre - men bara marginellt.

När jag jobbade på Volvo var det altid testklinik i Tyskland - Y285 är byggd för autobahn oavsett om det är V/XC. Så det är lugnt.

Men bra att du är nöjd med din V70 :)
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]