Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja ok, om mätaren är kopplad via relät så är säkerligen spänningsfallet minimalt :)

Turbomätare är skoj att ha, men inget jag räknar som viktigt. iaf inte på en orginalbil :P
En fördel med turbomätare är ju dock att den kan agera "diagnos" utifall turbon börjar skena eller sluta ladda.

Du har inte tänkt på att skaffa en vattentemp mätare? Orginalmätaren är näst intill värdelös när det gäller precision.
Omfånget som den ligger kvar på "kl3" är på tok för stort. Detta vet jag av egen erfarenhet i trafiken, när fläkten inte fungerade. Ena sekunden låg den på 'kl3' som vanligt, för att nästa sekund vara uppe på rött... >_>
Med en 'riktig' mätare ser man långt före om tempen börjar sticka iväg uppåt(eller neråt för den delen) än orginal, och har längre tid på sig att förbereda sig för ett nödstopp(och slipper den ev. "paniken" man får när den helt plötsligt sniffar på rött...).
En vattentemp mätare anser nog jag är viktigare än oljetemp/tryck. Tryck är bra att ha, men temp är rätt "onödigt", kylningen är så pass bra för oljan att det är väldigt sällsynt att oljetempen blir för hög.

Fasen, är det bara ett år du haft bilen? :) Då lär man ju ge dig en eloge för allt du lärt dig om dessa modeller på så kort tid :-)-)
Tycker att oljetryck och oljetemp är mycket viktigare än vattentemp. Vattentempen kommer ju upp i arbetstemperatur mycket snabbare än oljan, så det är ju viktigare att
hålla koll på när oljan är tillräckligt varm så man kan börja belasta motorn riktigt. Sedan är ju oljetryck ännu viktigare enligt mig. Lär man sig vilket oljetryck motorn ligger på
vid olika bestämda varvtal kan man läsa ut väldigt mycket efter det. Om oljetrycket ligger på exempelvis 2,5 bar vid varm olja på 2000r/m kan man ju sedan läsa ut om
oljan är varm eller inte nästa gång, ligger oljetrycket högre är ju oljan fortfarande kall. Likaså sjunker oljetrycket om oljan är överhettad.
Bland det sista du vill råka ut för på vitblockarna är topppackningsbyte, vilket är VÄLDIGT lätt att råka ut för om motortempen ökar för mycket. Mycket mycket MYCKET lättare än en gammal rödblockare. Krävs typ ingenting innan bultarna sträcker på sig. Det är liksom inte bara att kasta av toppen och smacka dit en ny packning och bulta fast skiten som på en rödblockare... Krävs både specialverktyg, speciallim och betydligt mer matterial än rödblockarna.
Dessutom får man ej plana topparna på vitblockare, till skillnad mot rödblockare som man kan plana 3dm på typ :roll: Så i värsta fall åker man på att byta hela j-a toppen, allt det bara för att motortempen rusade iväg och man inte hann reagera snabbt nog pga. den fruktansvärt okänsliga temp mätaren.

Därför är motortempen så pass viktig att hålla koll på på dessa motorer. Oljetempen är inte i närheten av lika viktigt, såvida man inte startar bilen i -30 med 15W+ olja och åker ut på varvstoppet direkt.
Oljetrycket är därimot bra att hålla koll på. Som du säger så ändras trycket med oljetempen, vilket betyder att man relativt enkelt kan hålla koll på den ungefärliga tempen med hjälp av bara trycket.
Du kan ju kika på blocket och jämnföra antalet rödblockare med kass toppackning mot antalet vitblockare med kass toppackning :P
Här är ett exempel, inalgd idag t om; http://www.blocket.se/varmland/Volvo_85 ... m?ca=8&w=2
Notera milen, inte gått speciellt långt, mindre än min :P
Likaså min 855a hade kass toppackning, och den hade 'bara' gått 27k

En annan trend jag noterat är att dom rödblockare med kass topp som säljs är ofta pga. "orkar inte laga", medans vitblockarna säljs antingen för att det är för dyrt att laga, eller för komplicerat.

edit: ett till exempel :P http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_s70 ... m?ca=8&w=2
S70 AWD är f.ö. rätt ovanliga :shock:
Lucif3r skrev:Ja ok, om mätaren är kopplad via relät så är säkerligen spänningsfallet minimalt :)

Turbomätare är skoj att ha, men inget jag räknar som viktigt. iaf inte på en orginalbil :P
En fördel med turbomätare är ju dock att den kan agera "diagnos" utifall turbon börjar skena eller sluta ladda.

Du har inte tänkt på att skaffa en vattentemp mätare? Orginalmätaren är näst intill värdelös när det gäller precision.
Omfånget som den ligger kvar på "kl3" är på tok för stort. Detta vet jag av egen erfarenhet i trafiken, när fläkten inte fungerade. Ena sekunden låg den på 'kl3' som vanligt, för att nästa sekund vara uppe på rött... >_>
Med en 'riktig' mätare ser man långt före om tempen börjar sticka iväg uppåt(eller neråt för den delen) än orginal, och har längre tid på sig att förbereda sig för ett nödstopp(och slipper den ev. "paniken" man får när den helt plötsligt sniffar på rött...).
En vattentemp mätare anser nog jag är viktigare än oljetemp/tryck. Tryck är bra att ha, men temp är rätt "onödigt", kylningen är så pass bra för oljan att det är väldigt sällsynt att oljetempen blir för hög.

Fasen, är det bara ett år du haft bilen? :) Då lär man ju ge dig en eloge för allt du lärt dig om dessa modeller på så kort tid :-)-)
Ja jag har också lagt märke till att när väl tempmätaren lägger sig på kl3 så ligger den still där länge, kollade på vida engång vad motortempen var tror att den var runt 85grader och då låg mätaren på kl3 sen tror jag tempen steg till 103grader och en låg fortfarnade på kl3 förstår inte varför den ska vara så okänslig just där. Tror väl att det är runt 100grader som kylarfläkten börjar att blåsa och har för mig att vid 107 108grader att den drar igång på helfart tror att jag såg det stå i vida.

Ja det är mycket jag har snappat upp om den här modellen. Har till och med snappat upp lite om vad som skiljer mellan 98-99 årsmodell mer än nytt styrsystem :)

Har faktiskt funderat på att även skaffa en vattentemp mätare det enda problemet nu är att det börjar bli trångt i bilen frågan är vart jag ska montera alla dessa mätare finns ju sånna man kan sätta fast på instrumentbrädan men har ingen lust att börja borra massa hål i en instrumentbräda som är lika hel som när den kom ut ur fabriken :)
White skrev:Tycker att oljetryck och oljetemp är mycket viktigare än vattentemp. Vattentempen kommer ju upp i arbetstemperatur mycket snabbare än oljan, så det är ju viktigare att
hålla koll på när oljan är tillräckligt varm så man kan börja belasta motorn riktigt. Sedan är ju oljetryck ännu viktigare enligt mig. Lär man sig vilket oljetryck motorn ligger på
vid olika bestämda varvtal kan man läsa ut väldigt mycket efter det. Om oljetrycket ligger på exempelvis 2,5 bar vid varm olja på 2000r/m kan man ju sedan läsa ut om
oljan är varm eller inte nästa gång, ligger oljetrycket högre är ju oljan fortfarande kall. Likaså sjunker oljetrycket om oljan är överhettad.
Ja oljetempen kan vara bra att hålla koll på så man vet när motorn är genomvarm och man kan börja belasta den lite mer och även oljetrycket kan vara bra att veta vem vet ifall något rör till turbon går sönder vilket inte är så troligt kanske. Men det viktigaste av allt det ska vara många mätare :D :lol:. Såg att Biltema har en mätare för fet eller mager blandning men då ska man ju klippa och klistra i lambdasondens kablage och det känns ju bara dumt vem vet vad man kan få för problem signalerna är ju väldigt känsliga från lambdasonden.
Ja det är bredbandslambda jag har, den främre har 6 stycken kablar och den är en linjär sond och den bakre har 4kablar och den är en binär sond enligt vida :). Men inte ska jag ha någon sådan mätare.
Nja, bredbandslambda kan du inte sno ifrån någon av bilens egna sonder... Första sonden är ju en regelsond, och det är inte lämpligt att tjuva sig in med massa andra mackapärer på den(pga. störningar som du nämnde, bl.a.).
Den bakre sonden är en diagnossond och skulle vara mer lämplig att tjuva sig in på. Men, den sitter på helt fel ställe för att vara användningsbar för bredbandsmätning. Plus att det skulle krävas en hel del eget pulande att få mätaren att visa korrekt med orginallambdorna, då olika sonder skickar ut olika signaler(därav är det svårt att hitta en universalsond som funkar med våra bilar)
Så, ska man ha bredbands-mätning lär man dit med en ny sond avsedd för just bredbandsmätning.
Bredbandslambdor är f.ö. tämligen meningslöst att ha på en orginalbil med orginal styrsystem. Vi har ju redan den super-känsliga miljölampan :P

Fläkthastighet kontra temperatur låter korrekt vad jag kan minnas. Jag märkte f.ö. även med instrumenthuset på bänken att mätaren "inte svarar" i ett stort frekvensområde(mätaren styrs av frekvenser), för att sedan helt plötsligt flyga upp rejält när frekvensen nådde ett visst tal.
Om jag inte missminner mig nu så är den betydligt mer precis från "0" till "kl3", än "kl3" till max. Tycker det borde vara tvärtom faktiskt ??:-/ Jag misstänker att det är instrumenthuset i sig som tycker att mätaren ska vara så oprecis, och inte signalerna som skickas från styrboxen.
Förstår inte varför mätaren ens är frekvens-styrd, när givaren är av resistiv typ precis som tankgivaren, och tankmätaren styrs direkt av resistansen/volten(som givetvis ändras beroende på resistansen). F.ö. är arbetsområdet 5-UBAT, där 5V = full tank, 12V(UBAT) = tom tank samt ~7.5V = givaren är kass/urkopplad :) Resistansen är mellan 0 och ~380ohm om jag inte pratar i nattmössan, var ett tag sen jag höll på med det där nu ju :P
edit: skrev fel på volten, glömde att jag har en voltage-divider till arduinon.
edit2: nej, det stämmer inte alls det... mina gamla notiser från när jag mätte huset på bänken säger följande; //fuel: ~0.3V = full/70, ~2.56V = ~40L, 3.88V+ = empty/dead?, 7V+ = disconnected.
edit3: ahh, just det, det var så det var med tempmätaren. Frekvensomfånget är 40Hz-16Hz, varav området 40-20Hz används för mätaren's "0" till "kl3", vilket då betyder att mellan "kl3" och "max" har mätaren bara 4Hz att arbeta på, jämnfört med 20Hz 0-kl3. Därför är den så fruktansvärt okänslig. :)
Ok undrar varför dom ha gjort tempmätaren så himla o precis efter kl 3 är ju bättre att man ser att den håller på att krypa upp till rött än att den helt plötsligt far upptill det rödmarkerade området.
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 252

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud