- mån 21 dec 2015, 19:26
#1030854
Ja ok, om mätaren är kopplad via relät så är säkerligen spänningsfallet minimalt :)
Turbomätare är skoj att ha, men inget jag räknar som viktigt. iaf inte på en orginalbil
En fördel med turbomätare är ju dock att den kan agera "diagnos" utifall turbon börjar skena eller sluta ladda.
Du har inte tänkt på att skaffa en vattentemp mätare? Orginalmätaren är näst intill värdelös när det gäller precision.
Omfånget som den ligger kvar på "kl3" är på tok för stort. Detta vet jag av egen erfarenhet i trafiken, när fläkten inte fungerade. Ena sekunden låg den på 'kl3' som vanligt, för att nästa sekund vara uppe på rött... >_>
Med en 'riktig' mätare ser man långt före om tempen börjar sticka iväg uppåt(eller neråt för den delen) än orginal, och har längre tid på sig att förbereda sig för ett nödstopp(och slipper den ev. "paniken" man får när den helt plötsligt sniffar på rött...).
En vattentemp mätare anser nog jag är viktigare än oljetemp/tryck. Tryck är bra att ha, men temp är rätt "onödigt", kylningen är så pass bra för oljan att det är väldigt sällsynt att oljetempen blir för hög.
Fasen, är det bara ett år du haft bilen? :) Då lär man ju ge dig en eloge för allt du lärt dig om dessa modeller på så kort tid
-)
Turbomätare är skoj att ha, men inget jag räknar som viktigt. iaf inte på en orginalbil

En fördel med turbomätare är ju dock att den kan agera "diagnos" utifall turbon börjar skena eller sluta ladda.
Du har inte tänkt på att skaffa en vattentemp mätare? Orginalmätaren är näst intill värdelös när det gäller precision.
Omfånget som den ligger kvar på "kl3" är på tok för stort. Detta vet jag av egen erfarenhet i trafiken, när fläkten inte fungerade. Ena sekunden låg den på 'kl3' som vanligt, för att nästa sekund vara uppe på rött... >_>
Med en 'riktig' mätare ser man långt före om tempen börjar sticka iväg uppåt(eller neråt för den delen) än orginal, och har längre tid på sig att förbereda sig för ett nödstopp(och slipper den ev. "paniken" man får när den helt plötsligt sniffar på rött...).
En vattentemp mätare anser nog jag är viktigare än oljetemp/tryck. Tryck är bra att ha, men temp är rätt "onödigt", kylningen är så pass bra för oljan att det är väldigt sällsynt att oljetempen blir för hög.
Fasen, är det bara ett år du haft bilen? :) Då lär man ju ge dig en eloge för allt du lärt dig om dessa modeller på så kort tid
