Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Alexas skrev:Utan en ordentlig lackbehandling skulle jag tro att avfettning behövs vid varje tvätt under vintertid. Min bil blir ren med vanlig handtvätt.
Samma här... använder avfettning då den ska lackbehandlas aldrig annars & den är len som en barnrumpa hela vintern, men sen tvättar jag ofta & minst tre poleringar per år med underhåll av lackskyddet i form av bra spraywax mellan dom tilfällena, det gör ju en del skillnad mot en icke fullt så polerad & lackskyddad bil. Då kan säkert avfettning behövas.
av trasker
Jag lackskyddade vår vita XC60 i höst och frågade lite hur jag ska underhålla lacken.

Fick rådet att spola av bilen, sedan avfetta med ett medel dom sålde på 4-litersdunkar och skölja av detta, sedan på med avfettning igen och svampa.

Avfettningsmedlet de sålde var billigt, minns inte exakt vad jag pröjsade men det var några hundra. Har kört detta hela vintern och det är så pass drygt att det i alla fall blir billigare än att köpa avfettning och schampo på macken.

Flygrost går bort om man sprayar lite extra när bilen är ren och gnuggar lätt med svampen eller lite lätt med en nagel.

Vet inte om jag är totalt lurad, men så lång blir bilen verkligen REN och all svart plast fortfarande lika svart som när jag hämtade den. I polerigen ingick behandling av svart plast och jag upplever den som lite fet nästan.

Jag gillar vitt både på XC60 och XC70, men vitt är ingen rolig färg vintertid när det är +5 en dag och nästa dag -5 och ymnigt snöfall. Min bil blir svart av all skit.
av Alexas
Sonax säljer ett ganska nytt medel som jag inte hunnit testa då jag som sagt lagt lackskydd på bilen och likt börne använder "flytande vax" för att bygga på efter tvätt. Den ska ta flygrost OCH vara extra skonsam mot plast. Dessutom är det en gel så den inte rinner. Kan det vara en vinnande kombo för de tillfällena då en XC70 behöver avfettas? Jag kommer köpa och testa när vintersäsongen närmar sig mot sitt slut och det är dags för att polera pärlan och lägga på ett nytt lager med lackskydd :)

http://www.sonax.se/Produkter/Xtreme-Se ... Avfettning
av prahna
Tvättade av bilen idag lite snabbt med sonax orange tvätt som inte löser vax. Inser att när lacken härdat så måste jag köra en lackbehandling, min tidigare bil var även den vit men där rann skiten av här sitter den som berget.
av Schmoyoho
Intressant tråd. Jag använder turtle:s pre-wash extreme-avfettning så flitigt att jag även sommartid ibland tvättar i tvätthall om bilen är skitig, bara för att med gott samvete kunna köra avfettning på de värsta ställena. Är det rentav dåligt för lacken, eller menar ni att man tar fram alla gamla tvättrepor då?

Samt 100-poängsfrågan: ska man lackskydda bilen eller räcker det med att polera upp och vaxa bilen? Jag vill minnas att lackskydd hade någon ganska stor nackdel, typ att man var "tvungen" att göra om det en gång per x tidsenheter av någon anledning? Eller räcker det att som sagt att polera upp och vaxa bilen t.ex innan vintern för att slippa köra avfettning? Min lack känns, av feedbacken i tvättsvampen att döma, som att den är i väldigt bra skick trots mitt flitiga avfettande. Vissa slitna lacker brukar ju t.o.m kännas sträva när man tvättar dem.

Edit: ang om avfettning är dåligt för lacken, har det någon betydelse vad man kör för sorts avfettning eller är det bara av miljöhänsyn och vilken sorts smuts man vill lösa? Turles pre-wash-produkt är ju petroleumbaserad. Naturavfettning som du nämnde, martinS, har jag också testat men det tyckte jag dels kändes klent, dels luktade illa och dels gick åt väldigt mycket.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]