Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just köpt en bil med Volvos mest exklusiva klädsel: Inscription ventilerat softläder (V70 D4 -15, "Chestnut brown"). Frågan är vad man skall tänka på för att hålla det fräscht. Bör man impregnera det på något sätt? I så fall med vad? Hur bör det skötas i övrigt och med vilket/vilka rengörings-/insmörjningsmedel?

Har haft läderklädsel i båda mina föregående bilar (855 T5 -94, V70 T5 -02) men då av helt ordinär kvalitet, i båda fallen mörkgrå. Har i de fallen använt Volvos lädervårdskit som senast jag köpte var misstänkt likt IKEAs Absorb, i alla fall vad beträffar förpackningen. Tillhandahåller Volvo numera något annat/nytt? Eller är det samma som tidigare? Och kan man i så fall lika gärna köra med IKEAs, som förstås kostar avsevärt mindre?
mattish skrev:Här kommer ett tips på högkvalitativa produkter!
Är du intresserad så rådgör med Pingens för att få stöd i tillvägagångssätt. Det jag inte vet är om Inscription lädret är ytbehandlat, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle vara det.

Bild

http://www.pingens.se/p/paketerbjudande ... paket.html
Tack! Ser ju ut som ett gediget kit men är möjligen lite overkill i det korta perspektivet. Min klädsel ser fortfarande dessbättre ut som den var tillverkad igår. Så just nu är frågan mer om det är något särskilt man bör tänka på att göra (eller inte göra) medan det fortfarande är på det viset. :-)

Vad är för övrigt poängen med de penslar som ingår i detta kit? Måste erkänna att jag ännu inte kommit på tanken att använda pensel på bilen i något annat syfte än stenskottsbättring.

Och ja: Inscriptionlädret är säkert ytbehandlat. Allt annat vore vansinne i en bil. Men det är tänkbart att ytbehandlingen är mindre motståndskraftig än i de vanliga läderklädslarna. Volvo beskriver lädret som semianilin. Se t.ex. här för lite info om olika lädertyper.

Vad jag redan kunnat notera är att fettfläckar syns mycket tydligare än på de läderklädslar jag tidigare haft. Dessbättre har det hittills inte varit några problem att torka bort dem.
Cox skrev:Vanlig galltvål eller grönsåpa är milt och bra, smörj sedan in skinnet med tex Mio eller Ikeas läderbalsam.
Ungefär som med vilken läderklädsel som helst alltså? Jag säger inte emot eftersom den typen preparat funkat bra på mina tidigare läderklädslar. Är mest nyfiken på andras erfarenheter när det gäller denna lite speciella och kanske lite känsligare typ av läder.
mitsu00 skrev:Detta är Top of the Line vad gäller lädervård i bilar. Använt dessa produkter i åratal och skinnet håller sig som nytt även efter 15k mil.
Tack för tipset! Skall ta mig en titt på denna produkt.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]