Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollade i instruktionsboken till min bil och där står det ingenting om att SIPS eller pasagerarkrockkudden är tillval utan står bara att din bil är utrustade med SIPS och airbagen i ratten samt på passagerarsidan men jag har ingen på passagerarsidan och tror att det var ett tillval eller att man fick säga till när man beställde bilen ny att man inte ville ha en airbag på pasagerarsidan. Så stols airbagen är jag nästan säker på att du har men det ska ju vara uppmärkt med en lapp eller liknade vid respektive stol.
SIPS är INTE tillbehör. Det var väl bara typ 92-93 på volvo 940 det var tillbehör på(kuddarna alltså, SIPS-balkarna i dörrarna var standard).

SIPS är utmärkt antingen på tröskeln eller B-stolpen, kommer inte ihåg vilket nu.

Sen brukar väl passagerarairbaggen ha klisterlapp om kudden inte finns..? Dvs lappen sätts dit i samband med bortmontering av kudden. Kan minnas helt fel dock...
Inte sett någon lapp det enda jag sett är att det står instansat SRS-airbag där airbagen på passagerarsidan sitter, hittade även en bild på google. Syns lite dåligt men det står där till vänster om luftgallret. Dom bilarna som det inte står något där har förmodligen ingen airbag monterade där. Står inget på min bil och har även kikat efter och nej inte har jag någon airbag monterad på passagerarsidan.
Bild
Säker? kompisen har airbag på sin och där står det som på bilden fast det kanske skiljer på 97-00? Kan ju vara så att klisterlappen kom på senare tid :). Men det enklaste är väl att rycka ur handskfacket och kika upp om man har airbag eller ej :) Förstår att många sliter bort klisterlappen.
Har kollat märkningar på min bil nu. Kuddar i stolarna finns. Men ingen märkning alls på passagerarsidan, ska alltså inte finnas någon kudde där. Instrumentbrädan är ju dessutom "helgjuten" syns ingenting av någon slags öppning i brädan där en kudde skulle kunna tänkas komma ut..
Men det faktum att jag har kuddar i stolarna, innebär att en eventuell klädsel ska vara anpassad för det. Undrar vad Volvo vill ha för en klädsel..en hel del skulle jag tro..
Det syns inget på instrumentbrädan om du har airbag mer om det finns någon märkning. För att vara helt säker ta ur handskfacket och kika upp om det går eller känn efter, är det tomt så är det ingen airbag monterad.
DayDreamer skrev:Säker? kompisen har airbag på sin och där står det som på bilden fast det kanske skiljer på 97-00? Kan ju vara så att klisterlappen kom på senare tid :). Men det enklaste är väl att rycka ur handskfacket och kika upp om man har airbag eller ej :) Förstår att många sliter bort klisterlappen.

Min bil har haft passagerarkudde, men har inte längre(var borta redan när jag köpte den), och jag har inte 'srs' instansat på instrumentpanelen heller. Vet att vissa har det, men ser ingen rang och fason i det hela, verkar vara lika random som SMI/TWI styrväxel samt avsaknad av identifieringsnumret för styrväxeln på VIN-plåten :lol:
Först är det väl ändå enklast att kika utifrån längst ner till vänster hur många airbags som finns, dessa ska väl finnas för räddningstjänstens vetskap?

Enligt bilden tolkar jag det som att det finns 2x airbags fram & sips, tänker jag rätt då?
Bilagor
c29be7c2-2ef5-4524-bbf5-429b3d318819.jpg
c29be7c2-2ef5-4524-bbf5-429b3d318819.jpg (45.82 KiB) Visad 1332 gånger
titta på Transportstyrelsens hemsida under "fråga på annat fordon". Slå in ditt regnr. Under Tekniska data står det om bilen är försedd med krockkudde på främre passagerarplats. Bör väl gälla oavsett årsmodell?

Mattias

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]