Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prahna
Fick min xc för 1.5 vecka sedan och nu börjar den bli skitig. Har solat av dem med vatten men tänkte nu tvätta av den.
Har läst att avfettning inte är bra för denna bil, så hur funkar det med rött sonax schampoo som man blandar i vatten? Är det ofarligt? Man ska ju inte vaxa innan lacken härdat så hur gör jag?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Med bra lackskydd blir avfettning överflödigt.

Jag använder det bara en gång på våren efter vintern, Men då är jag försiktig så avfettningen inte kommer på plastpaneler, bak o framlampor, torkarblad och lister.
Var i landet bor du?

Jag har lagt på ett 1k-lackskydd och använder bara petroliumbaserad avfettning max en gång och det är på våren. Oftast behövs det inte då heller, utan bara lite oxalsyra för att få bort flygrosten från dubb osv.

Det jag däremot använder i princip vid varje tvätt är alkalisk avfettning, som helst sprayas på torr bil. Det funkar mycket bra!
Användarvisningsbild
av Rillee
Vad använder ni för lackskydd? Själv behöver jag avfettning på min vita bil. Runt hjulen och där bak blir bilen brun/svårt av tjära som bara går av med avfettning.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Alexas skrev:Det finns avfettning som inte rinner: http://www.seab.se/produkter/turtle-wax ... prewash-t/

Då kan du precisera var medlet ska verka. Det är som en gel istället för rinnande vätska. Och det har fått riktigt bra resultat i tester :)
Använder den eller Statoils Pre-Wash, har bara bra att säga om de. Min bil blir sällan "jätteskitig" så pre-wash och sedan spola av på en självtvätt med vatten/shampo och sedan rent vatten så är den till +95% ren vilket oftast räcker för mig med tanke på att den snart blir skitig igen samt tid och kostnad som hålls nere på ett minimum.
Användarvisningsbild
av Fisch
Plasten ska man vara lite försiktig med på en XC70. Som någon nämner, ej mycket med kallavfettning även fast det i de flesta fall inte är någon fara.

Jag (vit V70) brukar under vintertid använda en microavfettning om bilen är riktigt snuskig, vilket det ofta blir med mina resor kring mälardalen och ner i skånelandet. Blir runt 2000 mil per vinterdäckssäsong, försöker tvätta varannan vecka. Tycker att P27 är alldeles förträfflig. Är det mycket prickar kvar så brukar jag lägga på degreaser wet punktvis, fördelen med denna är att denna kallavfettning fungerar även fast lacken är fuktig. Sen skummar jag på HD-grön. Använder alltså inte svamp på vintern, undantaget är om jag har tid och lust att gå ett varv med lera först.

Som lackskydd har jag Ultima PGP. Brukar oftast klara en vintersäsong, men beror på hur ofta jag tvättar med kallavfettningen har jag fått för mig.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]