Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur många här har varit med om en batterisprängning???

Jag laddade ett bilbatteri och var oförsiktig med laddkablarna så det blev en gnista.

Hela djävla batteriet detonerade så bara bottenplattan och lite av batteriväggarna blev kvar. Hela syrainnehållet smackade rätt upp i ansiktet och det ringde i öronen. Jag blev helt badad i batterisyra .

Som tur var så hängde det en vattenslang bredvid som jag kunde dra på rakt i ansiktet, riva av kläderna och hiva ned dem i en hink och fylla med vatten så de också klarade sig.

Efter det blev jag lite försiktigare. :shock:
av rid54
Inuti cellerna är det en perfekt blandning av väte och syre för att explodera. Där finns ingen annan gas, eftersom det ju bildas syre och väte i själva cellerna, så allt annat trängs undan. En sådan blandning kan antändas oavsett var batteriet står, bara det finns minsta kryphål där en gnista kan tända på. Jag har aldrig varit med om en batteriexplosion, men har av yrkesskäl fått omfattande info om hantering etc av batterier. Jag vill nog häva att man inte kan blåsa ut en lägenhet genom att ladda ett bilbatteri, men själva batteriet är alltid en risk om det finns eld eller gnistor i närheten. Dessutom sprids det mikrodroppar av svavelsyra om man laddar för hårt (gamla typen av oreglerad laddare som glöms kvar igång...).
rid54 skrev:I Jag vill nog häva att man inte kan blåsa ut en lägenhet genom att ladda ett bilbatteri,
Precis, den risken kan man glömma. Men batteriet går utmärkt att spränga och då dränker man in allt inom skotthåll i svavelsyra, roligare kan man ha det.

nuförtiden slår jag av strömmen innan jag tar av batterikämmorna :-)-)

Har ingen egen bild men ungefär så här såg det ut...

Bild
av xxargs
batteriexplosion har jag också varit med - på den gamla goda tiden med asfaltsförseglade batterier och att man skulle ta av propparna vid laddning, vilket var helt idiotiskt med tanke på att propparna var utformade så att vätgas/syreblandningen kunde pysa ut genom småhål (flammhämmande) samt locket fungerade som syraavskiljare av dimman som kom upp från cellerna med (i dagens ögon) hårda laddning med oreglerade laddare.

nu var inte smällen så hög att batterikärlet sprack men nog fasen var det en tankeställare.

Varför vätgas/syreblandning är så destruktiv beror på att vätgas/syrgas-blandning vid förbränning lätt övergår från deflagration på 2.7 m/s till detonation i halvslutna utrymmen med en flamfrontshastighet av ca 2000 m/s vilket gör att inte speciellt mycket gas hinner expandera sig genom även den ganska vida öppningen innan hela gasvolymen är genombränd och det kan bli en momentan tryckpuls på upp till 8 Bar inne i battericells-kammaren - och batterikärl är inga tryckkärl klassade för 8 Bars arbetstryck. - till detta kan det i vissa sammanhang vid detonation bli en rörelsemomenttryckvåg på upp till 200 Bar när vätgas/luft/syre detonerar i tex. rör och kan fläka upp rör och kanaler efter hela dess längd - även om röret i fråga tål över 100 Bar...

Att man ens överväger att fundera att ha komprimerad vätgas som fordonsbränsle övergår mitt förstånd... för en sådan bil får egentligen inte parkeras i en underjordisk garage eller köras i vägtunnlar då de har med sig så mycket vätgas att det blir en detonationsfaran omkring fordonet eller garaget den är parkerad i om det vid en felsituation blir massiva utsläpp...

moderna MF-batterier med 'tittöga' och AGM-batterier är byggda 'by design' att avge väldigt lite vätgas och syrgas eftersom det innebär vattenförlust som inte kan ersättas eller är svårt att ersätta i dessa batterier. De gamla antimon-legerade batterierna avgav mer väte/syre konstant över tiden då sidoprocesser som också var bakom självurladdningen omvandlade vatten till väte/syre-blandning och därför behövde man fylla på destvatten i dessa batterier då och då.

Vid normal drift med moderna underhållsfria batterier och kontrollerad laddning med intelligenta laddare så är det ytterst lite vätgas/syrgas-blandning som läcker ut från batteriet även under laddning och det lilla vätgas som läcker ut (vi pratar om enstaka kryddmått i volym under en laddning) är lätt och vill gärna stiga rakt upp från batteriet och den vägen späder ut sig till otändbara nivåer väldigt snabbt i luften.

Battericentraler med kanske 50-tal 100Ah batterier och en laddare i ett antal kW som laddar fullt okontrollerat för att den är trasig eller flera celler har kortslutit sig och resten av batterierna 'kokar', kan dock producera så mycket vätgas att det kan bli farliga nivåer i luften i rummet - och då skall man inte vara i närheten av det och det har hänt att man stängt av hela kvarter runt battericentralen och stängt av strömmen till fastigheten av just faran för detonation om det är någon relä eller kontaktor som slår om och gnistor från dem kan tända på gasen.
av Jojje62
VolvoB20 skrev:Hur många här har varit med om en batterisprängning???

Jag laddade ett bilbatteri och var oförsiktig med laddkablarna så det blev en gnista.

Hela djävla batteriet detonerade så bara bottenplattan och lite av batteriväggarna blev kvar. Hela syrainnehållet smackade rätt upp i ansiktet och det ringde i öronen. Jag blev helt badad i batterisyra .

Som tur var så hängde det en vattenslang bredvid som jag kunde dra på rakt i ansiktet, riva av kläderna och hiva ned dem i en hink och fylla med vatten så de också klarade sig.

Efter det blev jag lite försiktigare. :shock:
Jag har varit med om 2st :shock:

En gången var i lumpen och skulle byta batterier i min bogbil och han som bytte slant med verktyget när han skulle
dra polerna på det nyladdade batteriet, och ett lastbilsbatteri ger en jäkla smäll när det exploderar.
Som tur var satt dom under flaket så han hade inte huvudet över det.

Andra gången var det brorsan som skulle använda en smärgel och farsan hade ett bilbatteri på laddning under arbetsbänken.
Jag var utanför och hörde hur han satte emot röret mot smärgeln sen small det, det var knappt man vågade kika in för att se vad som hade hänt.
Men samma tur denna gång, räckte med avsköljning och en dusch.

Och en tredje gång hoppas jag slippa.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Hur många här har varit med om en batterisprängning???
Jag har varit med om en batteriexplosion och blev lomhörd i en dag med pipande ljud i örat som var närmast batteriet. Perforerade stövlar samt fräthål i kläderna blev resultatet av plastbitar från höljet som flög omkring samt stänkande svavelsyra. Batteriet var inte monterat i något fordon utan stod på marken. Men inga skador i ansiktet som tur var.

Lite statistik över batteriexplosioner: http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/97840.PDF
Användarvisningsbild
av gooose
Ja batterisyran är absolut inte bra med sköljer man snabbt med vatten så brukar man klara sej värre är det med plasten som flyger iväg jag fick 2 revor på halsen/underhakan och ett sår 1 cm från ögat alla sår var ca 3-4 cm långa så var försiktiga
Efter detta vänder jag alltid bort ansiktet från batteriet när jag kopplar och jag är aldrig över batteriet då den övervägande delen batteriets innehåll går är uppåt
Ringandet i öronen håller i sej 1 dag eller2

Men åter till frågan Klockan,initiering av fönsterhissar,ev färdator(det som går att nollställa) är saker som kan ändras när du gör bilen strömlös

//Goose
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]