Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bilarna funkar fint, men just 2.0D är en problemmotor.
Standardfel är att diesel rinner ner i förbränningen och späder ut oljan som går upp till insuget via vevhusventilationen in i förbrännimgen och motor går utan varvtalsreglering och går inte stänga av, och haverietär ett faktum.
Problem nr 2 är kamremshaverier som är mycket vanligt
Problem nr 3 är igensatta bränslefilter, vilket även drabbar 1.6D som är syskon från psa engines.
Borde kanske inte lägga mig i eftersom jag inte haft en 2,0D själv, men är det verkligen MYCKET vanligt med kamremshaverier? Kan inte minnas en enda tråd på forumet om kamremshaveri på V50. Finns säkert men ifrågasätter "mycket vanligt".

"Standardfel är att diesel rinner ner i förbränningen och späder ut oljan..." Har läst någon artikel om detta. Standardfel tror jag inte på men om du kör mycket korta sträckor kanske du bör se upp. Å andra sidan kanske du inte ska ha en diesel alls då.

Fördel V50: Bättre lastmöjligheter
Fördel S60: Något bättre komfort.
Håller med Tomas88. Tror faktiskt inte nämnvärt på alarmrapporterna ovan. Kan inte minnas en enda tråd om kamremshaveri på 2.0d. Däremot finns det ju flera om volvofemman 2.4d/d5 pga aggregatrem som går sönder och tar med sig kamremmen. Detsamma med bränslefilter, kan inte minnas att jag läst om det en enda gång?

Däremot finns det ett flertal trådar med samma nämnare. Ägarna har fuskat med partikelfilterbytet pga snålhet. Håller på och tvättar och andra fusklösningar. Detta får flera följdproblem bland annat att regeneringarna sker för ofta vilket leder till att oljan späds ut av diesel. I värsta fall leder det till att motorn rusar.

Kontentan: Var inte snål. Följ Volvos serviceintervall och byt partikelfiltret vid 12 och 24 tusen mil. Därmed inte sagt att du behöver göra det på Volvo. Det finns gott om mindre verkstäder som kan göra samma jobb för mindre pengar.
2,0d är snarare en av de bättre konstruktionerna
Byt partikelfilter på anvisat miltal, och fyll på additiv (följ serviceschemat...)

Det är tre saker på motorn som är mer vanligt att ge upp.

Svänghjul: original är av märket LuK, och är av ojämn kvalitet. För att kolla, öppna förardörren och lägg bilen på ca 2000 rpm, om dörren typ hoppar upp och ner är svänghjulet dåligt.
Drabbar enbart manuella.
Ca 5-8k om man gör bytet själv (Låda ner)

Generator: av märket denso, samma gäller här, ojämn kvalitet. Ger felmeddelandet "service elsystem"
Ca 800 och uppåt för en ny på ebay.

Spjäll på insuget: ställer luftflödet antingen genom intercoolern eller bypass (används vid regenerering för att höja avgastemperaturen)
Dreven inuti är av plast och slits ned, så ibland kan båda hamna i stängt läge och bilen startar dåligt (kväver sej själv)
Sitter längst upp på motorn och är lätt att byta. Okänt pris.

Övriga saker får nog ses som betydligt mer udda, eller tidiga bekymmer som fanns i "yngre år"

Angående dieselfilter så finns det inte nån förpump, utan huvudpumpen suger rätt ur tanken, genom filtret. Det gör den känsligare för täta filter än bilar med förpump. Det är dock inget "2,0d-specifikt" utan en egenskap man får av en sån konstruktion, oavsett motor eller märke.
2.4D alla dagar i veckan. Mycket trevligare med 163hk än 136hk... :roll:

S60 är mycket trevligare och köra och framförallt bättre kvallite än en Volvo V50 som delar mycket med Ford Focus.... :???:

S60 är trevlig och köra och tyst i kupen och en 'riktig Volvo' Stor och stabil på vägen.

Kör själv V70 2.4D tidigare S60 D5
Det finns ingen plattform Volvo haft med mer reklamationer än P2 (dvs V70N, S60 och S80). Så mycket för "problemet" med släktskap med Focus. Det har 0 betydelse.
P2 plattformen känns ändå som den mest välbyggda, och mest "nordisk-vinter-anpassade" plattformen volvo gjort. Sedan gick det lite ut för känns det som.

Jag skulle ta S60'n alla dagar i veckan, den är otroligt mycket mer välbyggd än V50, vad det gäller upplevd kvalitet.
MartinS skrev:Jag skulle ta S60'n alla dagar i veckan, den är otroligt mycket mer välbyggd än V50, vad det gäller upplevd kvalitet.
Absolut. Dock känns den som en död fisk att köra i jämförelse :wink:
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS