NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder så kommer det ingen som helst spolarvätska från vänstra spolar munstycket på vindrutan.

Delar båda sidorna spolar pump eller har dom en varsin? Om dom delar pump så är det ju inte där felet ligger?

Vad kan det vara för del som felar när bara ena sidan är trasig? Kan det vara så enkelt som spolar munstycket, eller vad finns det för annat det kan vara?'
Hur går man vidare och felsöker enklast?
Ska tillägga att jag är värdelös på bilar. Det gäller alltså en Volvo V50, 2.4l, 2005.
Det har varit så redan när det var plus grader konstant ute, så tror inte att nåt fryst igen i alla fall?

Tacksam för hjälp och tips.
Inte så att det bara har frusit? När jag har råkat ut för frysning är det alltid vänster munstycke som korkar igen och släpper sist. Nu har du ju bensinmotor så värmen från den borde iaf tina ev propp snabbt, med diesel får man inte den värmen.

Har aldrig varit isär med min, men det borde gå att ta loss slangen vid munstycket, dvs på insidan av motorhuven och prova spolning. Kommer det vätska då har du stopp i munstycket. Du kan ta en nål och pilla lite i munstycket i de små hålen och där slangen ansluts, så kanske det släpper. Finns bara en pump och slang från denna borde dela sig via ett T-stycke.
En tanke. Vet ej om det sitter en backventil till varje eller om de delar på en, men har de varsin så prova att byta de för att se om det är där problemet ligger. Är det så, byt båda.

I vilket fall är en frist backventill alltid trevligt, bytte på förra bilen när den var något år äldre än din för att den gett upp och spolarfunktionen blev kanonbra jämfört med åren innan bytet

EDIT: Såhär ser en backventil ut
Bilagor
81438897_0.jpg
81438897_0.jpg (7.97 KiB) Visad 3104 gånger
Tack för tipsen, skall kika på dessa saker. Är ganska säker på att det inte är frysning eftersom det var så redan i somras vid varmt väder, men kan ju vara nåt annat skit i munstycket / slang eller annat?

Själva spolar systemet låter väldigt okomplicerat, alltså inte mycket olika fel det kan vara? Typ antingen munstycke, slang, eller ventil typ eller?

Var sitter den där backventilen, är det nära där spolarvätskan sprutar ut?
pavan skrev:Var sitter den där backventilen, är det nära där spolarvätskan sprutar ut?
Ja, lyft huven och följ slangen bakåt från spolarmunstyckena
På min så gick "botten" i backventilen sönder, vilket resulterade i att jag i stället för att spraya vindrutan sprayade jag ner i motorrummet:P

Backventilen byter du super enkelt då den inte sitter under något värmeskydd. Betalade ca 100:- för en ny på volvo vill jag minnas. Inga verktyg behövs. Möjligtvis en nål och trycka in i munstyckshålen.
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?

Returfjädern i dörrlåset har g&ari[…]