apersson850 skrev:Räcker wienerbrödet till någon till, tror du? I så fall kommer jag också.
Absolut, särskilt om du lovar att bjuda på kaffe nästa gång jag befinner mig Trarydstrakten. Vi har ju redan varit där, bilen och jag, vid hemtransporten från Kristianstad.
apersson850 skrev:Under tiden får jag väl dra skämsfilten över huvudet, tända en ficklampa där under och konsumera Herman Lindqvists svenska historia, så jag hittar till Danmark nästa gång.
Jag vet uppriktigt sagt inte om det är så värst mycket att se. Men för dem som någon gång kör E4:an norrut och närmar sig Uppsala den vägen kan det vara värt att notera att Danmarks kyrka syns lång väg, på höger sida om vägen strax före första avfarten till Uppsala, och att det strax före det slättland (med bl.a. Mora äng) som man kommer ner på då man ser kyrkan (och staden i fjärran) finns en rastplats benämnd Mora stenar. Enligt uppgift kan man därifrån fotvandra (jag har själv inte testat) till minnesbyggnaden med stenarna. Se sista delen av Wikipedias beskrivning
här. Man befinner sig här också bara någon kilometer eller två från
Linnés Hammarby, Carl von Linnés lantgods, som kanske kan vara värt ett besök, åtminstone för den botaniskt intresserade.