Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guinness
joel80 skrev:Vad menar du med det? Vilket uttag är det som är 32A?
Och vart menar du att det ska stå 32A? Jag hänger inte med nu...
Robban menar att det står 32A på uttagen där man stoppar in kabeln :)
kontakt.JPG
kontakt.JPG (181.04 KiB) Visad 1713 gånger
kontakt1.jpg
kontakt1.jpg (208.09 KiB) Visad 1713 gånger
Men det beror ju på att stolpen kan leverera 32A 3-fas, Nu kommer ju våra Volvos bara att ta 16A 1-fas.
av petegbg
Precis som guinness säger. Det är vad laddstolpen max kan leverera. Volvon använder bara 16 A. Ett annat fabrikat kanske kan använda 25 A. Lite framtidssäkrat kanske?
av Robban12
guinness skrev:
joel80 skrev:Vad menar du med det? Vilket uttag är det som är 32A?
Och vart menar du att det ska stå 32A? Jag hänger inte med nu...
Robban menar att det står 32A på uttagen där man stoppar in kabeln :)
kontakt.JPG
kontakt1.jpg
Men det beror ju på att stolpen kan leverera 32A 3-fas, Nu kommer ju våra Volvos bara att ta 16A 1-fas.

Det jag vill poängtera är att står det 20A på kabeln som Volvo har betyder det inte att bilarna klarar ta emot 20A utan det som förbryllar mig mest är att det inte finns något uttag som det står 20A på för den handsken. Utan det är 32A med den handsken överallt.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det stämmer inte... Alltså att alla är 32A. Finns många 16A enfas (3.7kw) uttag som är typ2. Bl.a det på IKEA i Valbo.. Och var nog det i Medborgarplats-garaget också.. Samt i garaget vid Garnisonen.
Sen finns det några som jag sett som det stått 7.4kw på.. Tror det var i ett garage på Kungsholmen.

När det gäller Volvos kabel funderar jag ändå på om man i en laddare med mer än 16A ändå får i mer med 20A-kabeln.. Alltså att laddaren i bilen tar emot lite mer än den är specad.
Ska mäta med den kabel jag har när jag får tillfälle.. Alltså skriva upp laddning per tid.
av guinness
Jag hade 10km kvar och kopplade in bilen i en stolpe med fast kabel ( märkt 32A 3-fas ) kl 12.45, skall försöka hålla koll när den är klar
12:45 10km klar 15:59
13:38 26km klar 15:38
14:18 37km klar 15:33
15:10 50km KLAR

Synd att jag inte hade tid att kolla mellan 14:18 och 15:10 :( Så jag vet inte när den var klar )

Men när man räknar på det så ser man att 16A stämmer :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Mätt två gånger till hemma... start vid 14 och 16. Skrev in dina data i samma kurva.... ser onekligen rätt konsekvent ut 17-18km laddning/h... Nästa gång ska jag köra med 13A-kabeln istället!!

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Känner mig lite ensam i den här tråden nu.. men fortsätter enträget. :)
Nu gjort en jämförelse med den medkommande laddkabeln på 13A och den CEE 16A jag köpte och som jag laddar med hemma nu i det 1-fas 16A CEE-uttag jag satt upp på garageväggen. Tiderna kan ni inte jämföra helt rakt av då det skiljer 2km laddning i start. men med tanke på att 13A-laddningen verkar gå med 14km/h så skulle den öka med ytterligare lite drygt 4 minuter för 40 laddade km. (10-50km)

13A: Från 12km - 50km 2:46h
16A: Från 10km - 50km 2:22h
Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
Keep up posting :-)-) Tycker det är mycket intressant att följa. Kanske skulle bort handikapplatserna i föreningens garage och sätta laddstationer där :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Micce1980 skrev:Keep up posting :-)-) Tycker det är mycket intressant att följa. Kanske skulle bort handikapplatserna i föreningens garage och sätta laddstationer där :wink:
Har ni flera handikapplatser kanske ni kan avvara nån! ;)

Kan tipsa om en sån här laddbox:
http://www.charge-amps.com/halo/
(Eller tipsa o tipsa.. jag suktar efter en sån.. :D )

Vi håller själva på att kolla på att installera en sån utanför vårt kontor i Sollentuna då vi eventuellt får dit en BMW i3 också.. Gillar att man kan styra den både med smartphone, webb och RDIF-tagg.. och ha koll på laddningar och sånt.
7900kr ska listpriset på en sån vara.. Sen tar det väl nån timme eller två för en elektriker att installera..

Du får skicka mig meddelande om ni får för er att verkligen göra det! Så kanske jag kan förmedla kontakt.. och har inte vi köpt innan kanske man kan pressa priset. ;)
av ridax
Jag gör ett litet trådlyft... Har just skaffat en beg. V60 hybrid och förstår inte riktigt hur de här kurvorna och Volvos specar m.m. hänger ihop.

Räckvidd (enligt optimistisk spec) 50 km
Elförbrukning: 13,5 kWh per 100 km

Då borde den alltså dra ca 6.75 kWh på en tankning (fast batterikapaciteten sägs vara 12 kWh men töms inte helt, men bara lite mer än hälften?)

Sedan tittar vi på laddning. Ladda tillbaka all energin man använt, dvs 6.75 kWh tar 3.5 timmar med 16A? Om laddningskurvan är rak (som den ser ut på graferna här) och man verkligen använder 16A, så förbrukar man ju 56 kWh på den tiden. Hur får man ihop detta med 6.75 kWh?

Hur mycket kostar det egentligen att köra på el? Jag kommer ju drygt 3 mil på en laddning och om det går åt 56 kWh för detta, så är det ju inte billigt.

Var någonstans är det som det inte stämmer?
joel80 skrev: mån 21 dec 2015, 18:09 Mätt två gånger till hemma... start vid 14 och 16. Skrev in dina data i samma kurva.... ser onekligen rätt konsekvent ut 17-18km laddning/h... Nästa gång ska jag köra med 13A-kabeln istället!!

Bild
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]