Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har ett underligt problem med min 850 GLT från 1992 (18000 mil). Den går som den ska och är pigg, startar lätt och i alla väder.

Men ibland (kanske en gång varannan vecka) så "hostar" den precis som om det vore lite bensin i den eller som om den dränker sig själv. Händer framförallt när man saktat ner och börjar gasa igen (typ fartgupp, järnvägsövergångar, skarpa kurvor). Det händer aldrig när man stått sitt i typ en korsning, utan de händer när man saktar ner och börjar gasa igen.

Hostningarna är lite olika, ibland är det flera stycken tätt efter varandra, så tätt att den förra inte hinner ta slut, och ibland så är det längre mellanrum mellan dem.

Vad är detta och är det något som man ska/kan gör något åt? Stör inte bilkörnadet något märkvärt, men går det fixa så vore de ju skönt :)

PS. Har VDO-mätare i bilen, och under den sitter en liten display med klocka och temp, men den lyser inte. Frågan är om den ska det eller inte (misstänker att den ska lysa). Vore skönt att veta säkert innan man plockar isär skiten :)

Tack på förhand!
1. KAN vara bränslefiltret också. Hur länge har du haft ryckningarna? Om det nyss börjat lutar det mer åt fördelare/rotor, iom att det är en väldigt fuktig årstid nu.

Displayen ska som ovan nämnde lysa, så lamprna är väl troligtvis kassa. Sitter väl 2 lampor även på 850 utan färddator om jag inte minns galet?
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]