Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
rid54 skrev:Jag tror alla bensinare har pumpförluster, eftersom de regleras med mängden bränsle-luftblandning.
Ja, fast möjligheten att reglera på annat sätt och därmed minska pumpförlusterna har ökat med tiden. Elektriskt gasspjäll betyder att spjället inte längre med nödvändighet måste röra sig på samma sätt som gaspedalen. Med direktinsprutning blir motorn mindre beroende av att få exakt rätt blandning av luft och bensin (d.v.s. man kan i ökad utsträckning köra med en blandning som annars vore för mager). Bättre EGR-system gör också att man kan ersätta en del av luften med avgaser så att man kan få rätt mängd och blandning av luft och bensin utan att för den skull strypa den totala mängden gas.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av III
Jag har prövat olika skolor i hur få ned bränsleförbrukningen och har konstaterat att växla ofta och så låga varvtal som möjligt dessutom mjuk acceleration drar mindre än halvraska accelerationer och hoppa över växlar som var modern eko-skolan för några år sedan. Jag har mätt över tid och vid varje tankning. Att läsa trafiken och med det försöka minimera bromsande gör mycket liksom hålla farten låg (kanske inte så kul) Prövat både med bensin och diesel med samma resultat. Jag bromsar rejält då och då för att hålla liv i bromsarna.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]