Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Vi är på väg att byta bil och jag har fastnat för V70 MY15 med Automat. I min region finns det två olika V70 som jag är intresserad av, men det är några saker som skiljer dem åt

* D3 vs D4 är det någon större skillnad? Märkligt nog anges D4 släppa ut betydligt mindre CO2 än D3 enl. bytbil.com. Olika motorer? Påverkar det skatt något?

* Båda har Start Stopp. Är detta bra? Går det att stänga av permanent om man inte gillar det?

* Det ingår Driver Support. Går dessa funktioner att stänga av permanent om man inte gillar dem? Har idag en renault som i tid och otid kommer med diverse "spökmeddelanden" som verkstaden inte kan hitta eller fixa men som plingar och stör. Hatar en massa omotiverat pling. HAr läst att t.ex. BLIS kan ge upphov till detta.

* Nån som vet vad som skiljer MY14 och MY15 åt för V70? Finns ev. en MY14 som jag är intresserad av också, men den har inte fullt så mycket utrustning.

Tack på förhand
H
av andersuw
MrNorth skrev:* D3 vs D4 är det någon större skillnad? Märkligt nog anges D4 släppa ut betydligt mindre CO2 än D3 enl. bytbil.com. Olika motorer? Påverkar det skatt något?
D4 har den nya s.k. VEA-motorn och åttastegad istället för sexstegad automat. Den drar därför mindre trots att den är starkare. Och det påverkar förstås både skatt och drivmedelskostnad. Om jag var du skulle jag satsa på D4 (vilket jag själv just gjort).
MrNorth skrev:* Båda har Start Stopp. Är detta bra? Går det att stänga av permanent om man inte gillar det?
Jag skulle säga att det är bra även om det i praktiken kanske gör mindre skillnad än man tror. Du kan stänga av funktionen med en knapp. Men den slås automatiskt på igen nästa gång du startar bilen. Jag har dock hitintills inte märkt någon egentlig nackdel med detta. Det är bara i undantagsfall jag känner något behov av att slå av det. Det är för övrigt inte alltid motorn stängs av när man stannar. Det finns diverse sidovillkor som måste vara uppfyllda: t.ex. rörande motortemperatur, yttertemperatur och batteriets laddning.
MrNorth skrev:* Det ingår Driver Support. Går dessa funktioner att stänga av permanent om man inte gillar dem? Har idag en renault som i tid och otid kommer med diverse "spökmeddelanden" som verkstaden inte kan hitta eller fixa men som plingar och stör. Hatar en massa omotiverat pling. HAr läst att t.ex. BLIS kan ge upphov till detta.
Ja, flertalet av dessa funktioner går att stänga av permanent. Själv har jag dock hitintills inte stört mig tillräckligt mycket på någon av dem för att stänga av dem. Tycker det mesta funkar bra med bara enstaka missar.
MrNorth skrev:* Nån som vet vad som skiljer MY14 och MY15 åt för V70? Finns ev. en MY14 som jag är intresserad av också, men den har inte fullt så mycket utrustning.
I MY 14 finns ännu inte den nya VEA-motorn (möjligen infördes den dock under slutet av modellåret), infotainmentsystemet är inte riktigt detsamma (från MY 15 har bilarna "Sensus Connect") och däcktrycksövervakning är inte standard (vilket det blev under modellåret 2015). OBS att det finns två olika system för däcktrycksövervakning: dTPMS som bygger på sensorer i hjulen och iTPMS som använder ABS-sensorerna. dTPMS började standardmonteras runt vecka 28 2014 (d.v.s. ett par månader in på årsmodell 15) och iTPMS från runt vecka 38. Såvitt jag kan bedöma är iTPMS att föredra eftersom man då slipper bekymra sig om några särskilda sensorer som kan behöva anskaffas eller bytas ut.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
andersuw skrev:Minns inte om bilen kommer ihåg läget på knappen nästa gång man startar.
Det gör den inte. Det får bilen inte komma ihåg eftersom bilen är avgascertifierad med funktionen aktiv.
av andersuw
Lövet skrev:
andersuw skrev:Minns inte om bilen kommer ihåg läget på knappen nästa gång man startar.
Det gör den inte. Det får bilen inte komma ihåg eftersom bilen är avgascertifierad med funktionen aktiv.
Ja, jag kollade just upp saken i manualen och konstaterade detsamma. Ändrade därför just mitt svar något.
av III
Hjälpsystemen fungerar förvånansvärt bra. Start/stopp går inte att stänga permanent men efter några dagar har man vant sig och reagerar inte på det. Säger som någon annan här, d4 vea är framtiden eller snarare vea motorerna. Inte så snåla som pappret visar och inte femmans mysiga ljud men för övrigt helt överlägsna. En bekant provkörde min d4 vea, jan har d5 (femman), trots mera effekt på pappret tyckte han att hans bil kändes "traktortrög" i jämförelse. Nya motorn trippar lättare på något vis.
av MrNorth
Tack för bra svar.

Har noterat att det nu säljs helt nya V70 CLassic för 334000 kr för D4 MY16 som då har elbaklucka, teknikpaket och driver support samt VOC. Dock inte i någon färg jag tycker om. Den jag kollade på vill de ha 319000 kr för då är det en MY15 som har gått 3000 mil som har det mesta i utrustningsväg samt dragkrok utom keyless drive och elmanövererad stol samt VOC. Känns som om det priset är ganska högt satt jämfört med classic-bilarna...? Finns det mycket prutmån? Jag har en inbytesbil som jag vill bli av med som jag hoppas de kan bjuda bra för...

/H
av andersuw
MrNorth skrev:Har noterat att det nu säljs helt nya V70 CLassic för 334000 kr för D4 MY16 som då har elbaklucka, teknikpaket och driver support samt VOC. Dock inte i någon färg jag tycker om. Den jag kollade på vill de ha 319000 kr för då är det en MY15 som har gått 3000 mil som har det mesta i utrustningsväg samt dragkrok utom keyless drive och elmanövererad stol samt VOC. Känns som om det priset är ganska högt satt jämfört med classic-bilarna...? Finns det mycket prutmån? Jag har en inbytesbil som jag vill bli av med som jag hoppas de kan bjuda bra för...
Svårt att säga hur mycket prutmån det finns. Beror helt på handlaren och utgångspriset i relation till jämförbara bilar. Allmänt sett torde dock de bilar vi talar om inte tillhöra de särskilt svårsålda.

Beroende på utrustningsnivån hos de bilar du jämför behöver det förstås inte vara orimligt att betala mer för en begagnad MY 15 än för en helt ny MY 16. Exempelvis köpte jag min V70 D4 -15 för 388000 för ett par månader sedan, vilket ju är en bit mer än man får ge för en ny basutrustad Classic. Bilen var då ett knappt år gammal, hade gått ca 400 mil (som demobil hos en Volvohandlare) och såldes med lika lång garanti som en nybil (två år). Med tanke på att en ny MY 16 med samma utrustning som min skulle gå på ungefär 483000 om den kunde köpas (vilket inte är fallet eftersom vissa saker som jag har i min MY -15, Inscriptionklädsel och BLIS, inte längre går att få till de nya bilarna) tycker jag ändå inte jag gjorde någon dålig affär.

Jag tittade för övrigt på bilar från hela landet innan jag bestämde mig och den jag köpte fanns runt 50 mil från platsen där jag bor. Inget större problem tycker jag, i alla fall när det gäller en nästan ny bil med garantier kvar och köpt hos en Volvo ÅF. Jag hade inte ens sett bilen "live" innan jag köpte den men bedömde risken för eventuella problem till följd av det som mer eller mindre obefintlig. Om man som du har en bil som man vill byta in kanske detta blir lite trassligare. I mitt fall var inbyte inte aktuellt eftersom en Volvohandlare säkert är rätt ointresserad av min gamla V70 T5 -02. Bättre att sälja den privat eller, som i mitt fall, låta den vandra vidare inom familjen.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]