Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Någon som vet hur den funkar vad den går på för värden?

75 verkar vara optimal hastighet för att mätaren skall ligga så högt som möjligt o 95 max går man upp i 110 försvinner e ganska fort.

Det intressanta här är att det är mer Eco o dra husvagnen i 80 än o köra 100, sträcka 10 mil motorväg. Förbrukningsdatan säger ju något helt annat.

Känns som den går på hastigheten bara?
Användarvisningsbild
av apersson850
Menar du att det förbrukar mindre att dra husvagnen i 100 km/h än i 80? Så är det åtminstone inte för mig.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Färddatorn visar hyfsat korrekta siffror tror jag ca 0,6 i 100 på motorväg utan vagn o 0,95 i80 med 2 ton vagn.

Men i Eco temat i det digitala mätarhuset finns en Eco guide som visar hur Eco man kör den visar att 100 utan vagn inte ät ett dugg Eco, medans 80 med vagn är ecp
Senast redigerad av 1 palmqvist, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
Den där ecomätaren har jag också försökt förstå mig på när jag kört farsans bil.
apersson850 skrev:Menar du att det förbrukar mindre att dra husvagnen i 100 km/h än i 80? Så är det åtminstone inte för mig.
Det är en mätare i ECO-läget i det nya instrumenthuset som visar något

Bild
av andersuw
palmqvist skrev:Färddatorn visar hyfsat korrekta siffror tror jag ca 0,6 i 100 på motorväg utan vagn o 0,95 i80 med 2 ton vagn.

Men i Eco temat i det digitala mätarhuset finns en Eco guide som visar hur Eco man kör den visar att 100 utan vagn inte ät ett dugg Eco, medans 80 med vagn är ecp
Jag tror inte att man skall förvänta sig att den här mätaren skall berätta för en att det blir högre förbrukning om man kör med husvagn än utan. Det kan ju också ifrågasättas om det är mer "eco" att köra utan trots den lägre förbrukningen. Med släp på kroken transporterar du ju väsentligt mer.

Vad man borde förvänta sig är att funktionen berättar hur man skall köra för att minimera förbrukningen, oavsett om man har släp eller inte. Förhoppningsvis gör den det, men gissningsvis bättre utan släp än med. Det lär ju vara svårt för bilen att veta exakt hur släpet är beskaffat. Allt den rimligen kan veta är om det sitter något på kroken eller inte, förutsatt att elen på vagnen är inkopplad.

Annars är ju det här med eco-körning inte alltför svårt så jag tycker inte jag behöver någon mätare för det. Vill hellre se tempmätaren som jag får med standardvarianten ("Elegance") i det digitala kombiinstrumentet.

Såvitt jag vet kan "eco-körning" summeras med hjälp av tre enkla regler:

1. Kör på ett sådant sätt att du behöver använda bromspedalen minimalt.
2. Accelerera till marschfart relativt snabbt (utan att överdriva).
3. Undvik högre marschfart än 70-80.

De första två reglerna följer jag rutinmässigt. Den tredje fuskar jag däremot med. Så länge det råder god sikt och bra väglag brukar jag köra så fort som hastighetsbegränsningen tillåter. Dock brukar jag normalt undvika att "marscha" över 130 även där det punktvis är tillåtet (tyska Autobahn). Det beror dock lite på omständigheterna. Det finns lägen där man i praktiken har att välja mellan att köra relativt fort (säg 150) eller relativt långsamt (säg 80) och då väljer jag oftast det förstnämnda.

Sedan finns det förstås några regler därutöver som har med själva fordonet snarare än körningen att göra, t.ex. att däcken bör bara välpumpade och att man skall ta bort extra vindfång (t.ex. takbox) när man inte behöver dem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl klart att det är mindre ECO att köra i 100 km/h än i 80 km/h, vare sig man har släp eller ej? Så det är knappast något fel på ECO-mätaren där. Att sen förbrukningen i 80 med vagn blir lägre än i 100 utan är ju resultatet av två helt olika förutsättningar.

Att det skulle vara ekonomi i att accelerera snabbt, eventuellt ackompanjerat av att hoppa över växlar i accelerationen, kan vem som helst som har färddator själv konstatera är båg. Hade det verkligen varit sant hade inte tillverkarna lagt pengar på att ta fram automatväxellådor med allt fler växlar heller. Att inte bromsa är däremot en god idé, under förutsättning att man håller bromsarna i skick på annat sätt.
av andersuw
apersson850 skrev:Att det skulle vara ekonomi i att accelerera snabbt, eventuellt ackompanjerat av att hoppa över växlar i accelerationen, kan vem som helst som har färddator själv konstatera är båg. Hade det verkligen varit sant hade inte tillverkarna lagt pengar på att ta fram automatväxellådor med allt fler växlar heller.
Även jag är åtminstone lite halvskeptisk till den här regeln, särskilt idén om att hoppa över växlar. Men konventionella bensinmotorer har högre verkningsgrad om man gasar på lite än om man inte gör det (p.g.a. större pumpförluster vid litet gaspådrag) så något tror jag det ligger i den, åtminstone för vissa motortyper.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, men särskilt dessa bensinmotorer har en tendens att feta upp blandningen när man drar på, och även höja laddtrycket (nu är ju nästan allting överladdat), vilket gör att gluffaktorn ökar rätt bra. Få motorvarv per kilometer konstaterade transportindustrin för många år sedan är bra. Växla tidigt och ofta, med andra ord.
av andersuw
apersson850 skrev:Jo, men särskilt dessa bensinmotorer har en tendens att feta upp blandningen när man drar på, och även höja laddtrycket (nu är ju nästan allting överladdat), vilket gör att gluffaktorn ökar rätt bra.
Ja uppfettningen för att slippa knackningstendenser torde inte vara så bra för förbrukningen. Det var därför jag skrev "relativt snabbt (utan att överdriva)". Rätt öppet spjäll men utan överladdning torde ligga nära det optimala (eller halvöppet spjäll med viss överladdning, vilket i praktiken blir samma sak).
apersson850 skrev:Få motorvarv per kilometer konstaterade transportindustrin för många år sedan är bra. Växla tidigt och ofta, med andra ord.
Jepp. Samtidigt som man inte tvekar att trycka på lite med pedalen, i alla fall om det är en gammal bensinare det handlar om, typ den som sitter i min gamla V70 T5 -02. Hur stor roll det spelar på dieslar och bensinmotorer av färsk design är jag däremot lite osäker på.
av rid54
Jag tror alla bensinare har pumpförluster, eftersom de regleras med mängden bränsle-luftblandning. Alla motorer har grundförluster pga friktion. Därav att de är mer effektiva vid mer uteffekt. De flesta motorer har också ett visst varvtalsområde där de är mest effektiva. Därav, som nämnts, att man vill ha många växlar, för att kunna ligga inom det området vid många olika hastigheter. Vid låg last (konstant fart på platt yta) är nog lågt varvtal det mest effektiva, men under acceleration eller andra fall med högre last råder andra förhållanden.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]