Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cdr85
#1029828
Stort tack för infon palmqvist!

Jag skulle bli tokig om felmeddelandet om trasig lampa kom upp varje gång man tände helljuset. Så det blir till att beställa decoder tillsammans med 50W-kittet från xenonkungen för min del å hoppas att det hjälper.

Hittade även en variant färdig med H7 kontakter
http://www.xenonkungen.com/se/article.p ... t=20409298
#1029829
Jag har den med H7 hemma men passade inte i lamphuset så byter den imorrn när jag ändå kör förbi där, så min plan är att skaffa en som passar med balastkontakten istället o ha dekodern utanför får se vad de säger imorrn.
Det e sjukt jobbigt med medelandet blir lätt tokig
Användarvisningsbild
av cdr85
#1029832
Så du har redan skaffat decoder! Jäkligt intressant att höra om det funkar när du kopplat in den!

Var decodern för stor för att få plats innanför lampkåpan, eller passade inte kontakten?
#1029842
Har ABL o misstänker att du har det med, vågar inte knöla in de på halvljus sidan o på helljus sidan var det för tight. Kontakt stycket hade säkert passat men föredrar nog o ha det utanför då det rör sig en del där inne.
#1030231
Då har du inte kopplat med relä sats utan balasten direkt i H7 via diod bryggan? För o undvika felkoden bör du nyttja en effekt runt 55w eller så är det nått nytt de infört till till MY16.
av S80beat
#1030593
Ursäkta några frågor men nu har jag också fått på hjärnan att konvertera till helljus Xenon :) .
Dessutom reagerar ofta ballasterna på PWM som kan medföra att de inte alltid tänder eller att de stör mera när de drivs med ström som är hackad (PWM). PWM används bl.a. för att mjuktända halogenlampor för att hålla nere startströmmen och öka livslängden. På bilar med original xenon istället för halogenhalvljus så är PWM bortkopplat i mjukvaran.
1 :Jag har MY 13 och kanske då har nyare CEM. Fast jag har ABL /Xenon som standard på min bil. M.a.o behöver jag inte bekymra mig för att balasterna klarar PWM då, eller det kanske inte omfattar helljuset ?

2: Funderar på 55 W lampor , är detta den effekt som lamporna eller ballasten förbrukar ?. Räcker det isåfall med 2st mini Powerswitch (sepab SSD) på 6A , 12V x 6A = 72W ?

3: Om relät står följande "Tack vare sin konstruktion har PowerSwitch en mycket låg tomgångsström, 800-1200 ggr lägre än ett vanligt relä (ca 50 mikroampere). Detta gör det möjligt att använda PowerSwitch till så kallat gränssnitt utan att störa pulstågsstyrda system (t.ex. Can Bus) eller till system med glödtrådsvakt. "
Jag behöver alltså inte tänka på att glödtrådsvakten varnar mig ifall jag använder detta relä , eller ?
4: Jo en fråga till , jag behöver alltså ingen diod eller diodbrygga i och med användandet av SSD relä ?
Tack för en mycket bra tråd !!
Användarvisningsbild
av Camel
#1031860
S80beat skrev:1 :Jag har MY 13 och kanske då har nyare CEM. Fast jag har ABL /Xenon som standard på min bil. M.a.o behöver jag inte bekymra mig för att balasterna klarar PWM då, eller det kanske inte omfattar helljuset ?
MY13 har CEM med MOSFET-utgångar för helljuset, oavsett halvljusets typ. Med största sannolikhet PWM för mjuktändning av helljusets halogenlampor. Frågan är hur snabb en powerswitch är? Är den mycket snabb kommer den att switcha utgången i takt med PWM på ingången.
S80beat skrev:2: Funderar på 55 W lampor , är detta den effekt som lamporna eller ballasten förbrukar ?. Räcker det isåfall med 2st mini Powerswitch (sepab SSD) på 6A , 12V x 6A = 72W ?
Ballaster för xenonlampor drar mycket ström under uppstartsfasen. Stor risk för att 6A inte räcker till och Powerswitchens överströmsskydd kan då aktiveras. Under drift efter uppstarten drar ballasten en ström motsvarande effekten dividerat med spänningen men man måste räkna in lite förluster också ca, 10-15%.
S80beat skrev:3: Om relät står följande "Tack vare sin konstruktion har PowerSwitch en mycket låg tomgångsström, 800-1200 ggr lägre än ett vanligt relä (ca 50 mikroampere). Detta gör det möjligt att använda PowerSwitch till så kallat gränssnitt utan att störa pulstågsstyrda system (t.ex. Can Bus) eller till system med glödtrådsvakt. "
Jag behöver alltså inte tänka på att glödtrådsvakten varnar mig ifall jag använder detta relä , eller ?
Powerswitchen lär inte påverka bilens elsystem negativt. Men lampfelsindikering hjälper den inte mot eftersom strömförbrukningen är mycket för låg om ursprungslasten bortkopplas. Powerswitch är avsedd att vara ett gränssnitt där en signal tappas av parallellt med befintlig last för att switcha ytterligare en last samtidigt, t.ex. extra backljus, extraljus, etc. Powerswitch är inte avsedd att ersätta en befintlig last om lampfelsövervakning finns.
S80beat skrev:4: Jo en fråga till , jag behöver alltså ingen diod eller diodbrygga i och med användandet av SSD relä ?
Nej.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 25

Letar original gummimattor till V70 -04 och textil[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]

Vägmätare saknas

Fast det får du inte.