Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlp
Har på min framruta synliga ringar när det blir lite immigt. Troligtvis ringar
efter sugpropparna när man monterade rutan. Hur får man bort dessa, har försökt
med alla möjliga rengöringsmedel, men dom är kvar.

Tacksam för alla tips / Kalle
av svedan
Är det sugpropparna (in eller utsida?) har jag tagit bort med T-röd. Borde ju funka med vilken alkohol som helst typ spolarvätska?
av fafafa
Hej,

Jag tyckte att jag fick bort mina efter avtorkning med t-röd. Men de dyker upp emellanåt när det är kondens på rutor. Syns även i bakrutan.
av permikael
Såg dessa på våran bil när den var ny.
Nu är bilen 6 månader och rullat tusen mil.
Ser dom inte längre, min kollega bytte ruta på sin V40 och då såg jag även dessa ringar.

Vad jag erfar försvinner dom med tiden.
av svedan
fafafa skrev:Hej,

Jag tyckte att jag fick bort mina efter avtorkning med t-röd. Men de dyker upp emellanåt när det är kondens på rutor. Syns även i bakrutan.
Vanligt på nya fönster! De är väl isolerade så kondensen kommer på utsidan vid viss väderlek. Och jag använde T-röd . Men du måste gnugga bra!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det gäller isolerglas med lågt u-värde, en vanlig pvb-laminerad framruta har ingen uttalad isolationsförmåga. Men du har rätt, det är alkohol (t-röd eller isopropanol) som gäller, sen putsa från vått tills det är torrt.
av svedan
Kondens på utsidan sker på nya husfönster mer än gamla. Och det beror på att det är typ 20 grader varmt inne.
Det gäller inte en nattparkerad bil. Och isolerförmågan har inte direkt koppling till kondens, det är temperaturskillnaden (sedan märks det givetvis på nya fönster med god isolerfaktor).
När det är kallt och stjärnklart, förlorar glaset värme genom utstrålning mot natthimlen. Temperaturen på det glasets yta sjunker under lufttemperatur och under luftens daggpunkt. Om luftfuktigheten samtidigt är hög, sker kondensutfällning mot den kalla rutans yttersida.
Och liksom tvärtom även inne i bilen.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]