Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Du behöver inte vara det minsta orolig för att köra bil med husvagn i norra Sverige i februari/mars, när det är minusgrader är det bra grepp i snön inte alls som nollgradig snö i södra Sverige. Själv kör jag några tusen mil varje år i norra Sverige, när det är snöväg och höga plogvallar då kan man hålla mätaren ut, på sommaren går det inte att hålla samma hastigheter.
Användarvisningsbild
av palmqvist
apersson850 skrev:Tänk på att på vinterväglag är det ännu viktigare att vagnen inte börjar slingra! Det är klurigt nog att hämta hem när det är bra väglag, men börjar det kasa i sidled på snö lär det bara sluta på ett sätt.
Därför man ALKOs ATC skämt o sido, det funkar faktiskt hur bra som helst, har haft riktig nytta av det en gång på vintern av någon anledning fick vagnen för sig o pressas rejält i sidled efter möte med en stor lastbil sen när den kom tillbaka så drog den rejält i baken det dumma var att på något sätt motarbetar bilens antisladd genom att försöka häva sladden på bilen, gick bra tillslut i vilket fall stannade på första bästa parkering o gjorde det som höll på o komma i brallorna
Användarvisningsbild
av joel80
Kan ju ändå vara vettigt att ha snökedjor med sig.. Eller en hink med grus. :) Kan ju vara räddningen om man fastnar i nån backe.

Vad har du för däck på bilen? Har du dubbdäck måste det vara dubbdäck på vagnen också.. Men den biten kanske du har koll på. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fredrik84 skrev:Jag får tacka för alla inlägg, nu har jag blivit lite klokare.
Blir nog att vi åker i mars istället för då är kanske vägarna något bättre. Är det någon som vet några vettiga snökedjor som driver bra är lätta att montera och går snabbt att montera? Jag ska försöka få ner kultrycket till 60kg, nu ligger det på 80-90kg.
Men hallå, jag körde tunga släp året runt i 20 år med 2WD innan jag gick över till 4WD, klart det funkar också.

4WD är ju suveränt för att inte fastna på tomten hemma, men vad hjälper det om det blir snöstorm och E6:n är fullknökad med långtradare som ligger kors och tvärs över vägen. Det spelar ingen roll om du har 2WD eller 4WD, elle rom det är med eller utan husvagn, man sitter fast i alla fall.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Det blir till att investera nya dubbdäck på bilen, på husvagnen har jag redan dubbat. Tidigare hade jag en enkelaxlad vagn och kunde då uppleva att det svajade ordentligt. Men på den här vagnen är det boggie och det svajar inget alls trots att jag kör i 100km och kör om lastbilar. Så något stabiliseringsdrag är inte aktuellt. Det blir till å läsa väderleksrapporten timme för timme så kan man planera och stanna för natten på lämpligt ställe, de e ju en stor fördel när man har huset med sig. Men ingen som har erfarenheter av vettiga snökedjor som är smidiga att montera?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fredrik84 skrev: Men ingen som har erfarenheter av vettiga snökedjor som är smidiga att montera?
Biltemas fick ju högsta betyg och nr 1 , trots lägsta pris när man testade i tidningen Teknikens värld.

Ibland får man inte vad man betalar för.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Det få bli en tur till biltema och investera i ett par snökedjor, är lite skeptisk till såna där strumpor man sätter på däcken. Apropå att vagnen kan gå i sidled och glida ner i diket så upplevde jag det väldigt svajigt med den här kombinationen enligt bild (dragbil skoda yeti). Jag köpte vagnen uppe i Gällivare och när jag passerade höga kusten bron så blåste det ganska häftigt och då fick jag styra emot ganska ordentligt. Det fenomenet har jag aldrig upplevt med volvon när jag kört på broar och det blåst (ölandsbron). Så under vissa förhållanden tror jag det är fördel med en lägre bil med låg tyngdpunkt.

Bild
(Hela bilden visar sig inte av någon anledning men det går att trycka på den för att visa hela.)
Användarvisningsbild
av apersson850
Geten har kanske kortare hjulbas, och låter sig därför styras mer? Eller så är det bakvagnsupphängningen som är orsaken. Bilar med rejält dimensionerade bakvagnsupphängningar är i regel stabilare än billigare varianter.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]