Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sir
Hej har 2 felkoder på min bil o hittar ingen info om den översta?
Nån som vet nåt om dessa?

TCM-U210000 styrenheten ej konfigurerad

BCM-U300316 batterispänning - generellt elektriskt fel - för låg spänning
av Sir
saken är den, varför ja felsökte var att ja fick ett felmeddelande - Kylsystem, service erfodras, vilket försvann efter ett tag av sig själv.
har inga andra problem med bilen överhuvudtaget, men tänkte ju på termostaten iom detta felmeddelande...

körde idag hem från jobbet med loggning på kylvattentemp och motortemp, o d verkar som att termostaten är trasig...

startade och stod lite på tomång i ca 5 min o fick
kylvatten 29 grader
motortemp ca 28 grader

körde på som vanligt, ingen hets utan "svensson"körning o efter 2 mil hade jag
kylvatten 54 grader
motortemp 64 grader

när ja var hemma efter ca 2 mil till så var
kylvatten 49 grader
motortemp 56 grader

iom detta så antar ja att termostaten är kass, för den ska väl upp runt 90 grader i kylvattentemp eller?

nollade alla felkoder igen när jag var hemma och läste återigen ut dom 2 som ja skrev i förra posten...
av Cox
Nja funkar dieselvärmaren på din bil, hur kallt var det ute när du gjorde dessa mätningar ?
En diesel blir inte lika varm som en bensinbil, så det är inte säkert att din termostat är trasig
av Sir
Cox skrev:Nja funkar dieselvärmaren på din bil, hur kallt var det ute när du gjorde dessa mätningar ?
En diesel blir inte lika varm som en bensinbil, så det är inte säkert att din termostat är trasig
hade inte på dieselvärmaren, var ca 7+ ute
Användarvisningsbild
av apersson850
Har du kört två mil i den utetemperaturen ska motorn vara normalt varm, med eller utan extravärmare. Min blir ungefär 88°C när jag har kört ett tag.
av Sir
apersson850 skrev:Har du kört två mil i den utetemperaturen ska motorn vara normalt varm, med eller utan extravärmare. Min blir ungefär 88°C när jag har kört ett tag.
Tycker det med, men då bör d va termostaten eller.
av Moen
Hade samma problem på min. var trasig termostat förövrigt svindyr och riktigt dryg och byta :cry:

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]