Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Korrigering. Bilen pendlar mellan 1600 - 1900 rpm

Har varit in på Volvo för åtgärd. Precis som sagt i denna tråd så är detta ett känt fenomen som inte är ett riktigt "fel". Att det uppstått på min bil efter oljebytet kan bero på att lådan går "lättare" nu med den nya oljan.

Om man uppfattar det som störande finns det en mjukvara att installera som höjer motorvarvet något och därmed ska minska "svajandet", dock på bekostnad av någon procent + i förbrukning. Det visade sig dock att mjukvaran bara passar -09 och nyare. En manuell "justering" av lådans adaption gjordes, men nu krävs ca 20 mils körning. Kändes dock bra på vägen hem, inget svaj :)

/awwd
Användarvisningsbild
av EjS
Det hade jag inte tagit som ett bra svar. Oavsett att lådan inte går i lockup ska varvet inte pendla medmindre du gasar likadan.

Men om det har löst sig är det ju bra hursom.
Användarvisningsbild
av AWWD
Håller med, är väl inte 100% nöjd med svaret. Men den närmaste framtiden får utvisa hur det funkar nu.

/awwd
av Lövet
För att förtydliga: Känner du "svaj" om du åker i kontant fart med konstant gaspådrag på plan väg? Ja/Nej?

Eller är det bara vid små lutningar?
av Lövet
Om det är bara vid motlut eller förändrad belastning så skulle jag vara betydligt mindre orolig än om det sker vid konstant belastning på plan mark.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vänta nu, du skriver ju att detta händer vid 50-52 km/h samt någon gång vid 70 km/h. Det råkar vara hastigheterna när min XC70 byter växel, 4 -> 5 resp. 5 -> 6, om man gasar försiktigt. Just runt växlingspunkterna väljer lådan ofta att inte låsa momentomvandlaren helt och hållet, för att minska på vibrationerna från drivlinan. Dessutom kan låsningsgraden variera beroende på belastningen, typ vägens lutning.

Händer samma sak om du i de här hastigheterna flyttar växelväljaren från D till manuell växling, och väljer samma växelläge som bilen hade tidigare? Alltså en växel som ger ungefär samma varvtal. Vid manuellt växelval låser i alla fall min låda betydligt tidigare än vad den gör i läge D.
Användarvisningsbild
av EjS
Det är rätt som apersson skriver. Min förvirrad ibland och låsar / låsar upp lock-upen. Då ger det pendling.
Användarvisningsbild
av AWWD
I manuellt läge på fyran (50 km/h och 1600 rpm) så pendlar den inte alls (vilket den fortfarande gör i D, trots dagens insats)

/awwd
Användarvisningsbild
av apersson850
Då skulle jag föreställa mig att detta är som det brukar vara. Lådan ligger på gränsen för att låsa helt, eller släppa lite på låsningen, och så blir regleralgoritmen obeslutsam, vilket resulterar i det du ser. I manuellt växellägesval tycker den att du får skylla dig själv, när du väljer den växel du väljer.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]