Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
palmqvist skrev:Sant glömde den lilla detaljen, hade en liknande problem m ed en Xc70 03a, den läckte endast olja när den var lagom rumstempererad, de hittade aldrig problemet på verkstaden så fick mig till att de skulle byta nått kommer inte ihåg vad, sen läckte det inte mera
Var det en manuell låda? :?:
Användarvisningsbild
av palmqvist
S80_140HK skrev:
palmqvist skrev:Sant glömde den lilla detaljen, hade en liknande problem m ed en Xc70 03a, den läckte endast olja när den var lagom rumstempererad, de hittade aldrig problemet på verkstaden så fick mig till att de skulle byta nått kommer inte ihåg vad, sen läckte det inte mera
Japp var min sista manuella låda
av S80_140HK
palmqvist skrev:
S80_140HK skrev:
Japp var min sista manuella låda
Min verkar ha nått liknande för sig. Också manuell, kladdar olja runt hela lådan men är torr runt alla axlar och grejer, enda ledtråden jag har nu är några bultar som håller vajrarna uppe på lådan. Om dom sitter som dom ska så får man väl misstänka att verkstaden som bytte koppling i somras har lyckats vålda sönder lådan på nått vis. :cry:

Jaja, nog med trådkap nu :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
palmqvist skrev:
S80_140HK skrev:Såklart ska det inte läcka in nånting genom en taklucka. Har haft flera bilar med lucka som varit +20år gamla och dom har varit snustorra. Årets vinterbil är en Golf 2 -90 med lucka och inte ens den läcker nånting.

Pinsamt av ÅF att dom inte åtgärdar felet utan diskussion.
Han fick problemet åtgärdat men det hjälpte ju inte
Det var inte speciellt länge sen nån hade problem med en taklucka som inte gick att få tät, men som löste sej tillslut.
Min kan jag spola på med högtryckstvätt så det är knappast så att "takluckor läcker"
Samma med bilen jag hade innan. Och innan det...
Användarvisningsbild
av apersson850
Den senaste jag hade gick bra att högtryckstvätta i yngre år, men inte mot slutet. Beror nog en del på hur mycket bilen står ute också. Solens strålar både värmer och frestar på.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Som jag framfört någon gång tidigare så förstår jag inte riktigt vitsen med taklucka när det finns A/C och med trådar som den här blir det ännu svårare att förstå :wink: . Inte helt ovanligt med läckande takluckor :(
Användarvisningsbild
av apersson850
Man får ett fönster till att glo ut igenom. Bra om man gillar moln eller tycker det är trevligt när det blir ljusare inne i bilen.
Dessutom kan man trycka på en knapp och få ett hål i taket, ett hål som det vädrar lite skönt genom. Överträffar AC vid omständigheter som ibland inträffar åtminstone tre gånger per år.
När man sitter över några handgranater och diskuterar längden på saker med grannen får man en rad till på utrustningslistan som argument.

Ångrar att jag för första gången inte köpte ny bil med lucka den här gången. Värd varje krona.
av andersuw
apersson850 skrev:Man får ett fönster till att glo ut igenom. Bra om man gillar moln eller tycker det är trevligt när det blir ljusare inne i bilen.
Dessutom kan man trycka på en knapp och få ett hål i taket, ett hål som det vädrar lite skönt genom. Överträffar AC vid omständigheter som ibland inträffar åtminstone tre gånger per år.
När man sitter över några handgranater och diskuterar längden på saker med grannen får man en rad till på utrustningslistan som argument.

Ångrar att jag för första gången inte köpte ny bil med lucka den här gången. Värd varje krona.
Du kan få köpa någon av mina. ;-) Har lucka både på min gamla V70 och min nya. Har inte haft några problem med luckan på min gamla men den stod inte med på "måste-listan" när jag köpte nytt. Man skulle förstås kunna hoppas att luckan gör det ljusare i kupén även när den är stängd (men jalusiet öppet). Men bidraget till ljusutbytet är i normalfall mycket magert. Tittar man någon annanstans än mot själva luckan märker man knappt någon skillnad när man öppnar och stänger jalusiet. Och som du antyder är det ju inte särskilt ofta som man känner för att öppna luckan när nyhetens behag försvunnit. En ljum sommarkväll, då solen inte skiner alltför hårt på skulten (vilket annars är ett problem när man öppnar), och i långsam fart kanske.

Men panormaglastak kanske vore något. Gissar att det kommer att erbjudas till V90.
av andersuw
apersson850 skrev:Det kan tänkas att jag var en pytteaning ironisk.
Jo, jag märkte det. ;-)

Jag misstänker för övrigt att en starkt bidragande orsak till att taklucka är relativt vanligt förekommande på senare årsmodeller är att Volvo varit smarta nog att stoppa in den i "Teknikpaket Pro". Där finns två andra saker som jag definitivt vill ha: Navigation och parkeringshjälp fram. Luckan skulle jag kunna avstå ifrån men den kommer med på köpet.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]