Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag är nybliven ägare till en V70 -01Kombi där säkringen går när man slår på vindrutetorkaren bak. Den går en halv sekund när man slår på den med ny säkring innan den nya säkringen brinner.

Jag har öppnat i vänster gångjärn för att se om kablarna var skavda vilket inte var fallet så vitt jag kunde se.
Jag har även monterat ner insidan på bakdörren och kollat så att kontakten till elmotorn set ok ut vilket den gör.
Kopplar jag ur ur kontakten till elmotorn, sätter i ny säkring och slår i gång så går inte säkringen.

Vad kan det vara?
Motorn som tappat motstånd?
Kabel med kortslutning någon annan stans en i gångjärnet?
reläet?

Hur ska jag gå vidare? Jag måste väll köpa en multimeter eller liknande för fortsatt felsök, eller?

Tacksam för svar / Per
Eftersom säkringen inte går förrän du kopplar in motorn i änden på kabeln borde felet sitta i motorn. Att det dröjer en aning innan säkringen går kan möjligen innebära att felet är att något beckat fast, t.ex. utgående axeln. Har du kollat hur det står till i det avseendet?
Kan det inte vara så att utgående kabel är kortsluten och säkringen bara går när strömmen går genom motorn (jag är ej särskilt kunnig på ström, men tänker vatten i slangar) och motorn ändå är hel? En ny motor är rett så dyr : (.
Kan man kolla motorn? Kan säkringen gå av att armen rostat fast?
Säkringen går för att det gör för mycket ström i kretsen. Strömmen kan tas av motorn själv, eller på vägen om det är nån form av "strömläckge" i kabel eller kontakter. Enkelt prov: koppla loss kabeln från motorn, eller så nära som möjligt. Koppla in bakre vindrutetorkaren. Går inte säkringen är troligen kabeln OK och problemet ligger i motorn.

En elmotor kan dra "för mycket" om den får jobba för hårt (armen går trögt, typ) eller om det har blivit fel internt i motorn. Ett internt fel kan vara elektriskt (nån form av kortslutning) eller magnetiskt (statormagneterna har tröttnat). Detta kan kollas genom att koppla loss kablarna från motorn och prova att köra den med en yttre strömkälla på 12 V och samtidigt mäta strömmen. Den får ju inte dra mer än vad säkringen är märkt. Då ser man direkt om motorn är boven eller inte.
Tack för svaren : )

Det blir till att montera lös motorn på torsdag (jobbar låååångpass ons+tors) och svänga förbi biltema och köpa en multimeter och kolla hur mycke ström den drar då jag redan gjort testet att koppla från motorn och slagit på torkaren, och säkringen gick inte då.

Men kan säkringen verkligen gå av att den saggat ihop och behöver smörjas? Tänker på alla gånger vindrutetorkarna fryst fast och ingen säkring gått?
En lösning som använts mot fastfrusna torkare är speciella motstånd, som snabbt reagerar för den starka ström som går igenom en blockerad torkarmotor. Det blir då endast en mycket kort strömspik och sedan blockeras strömmen så att motorn och säkringen skyddas. Om däremot motorn "bara" går trögt, kan det bli så att den drar lite mer än säkringen klarar under många sekunder, och då brinner säkringen av. Det kan bero på dålig (rostad) lagring av torkararmens axel eller nåt annat med växellådan till armen. Det kan också bero på att motorns statormagneter har tröttnat (om det är en permanentmagnetmotor). Det leder till starkt ökad motorström även om motorn snurrar och kan leda till att säkringen går.

Det finns nog multimetrar med bättre strömmätningsområden.
Min baktorkar motor funkar inte heller, det sprutar på rutan men armen ligger stilla, men sen är det ingenting jag använder heller, så kvittar=)

I tidigare bilar har jag t.om tagit bort innerbackspegeln för jag funnit den värdelös, när man kör lastbil i yrket så har man ändå ingen backspegel invändigt ;)
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]