Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
Har ett inte speciellt allvarligt men ändå lätt störande problem med tomgången på min 165Hk V70-99. 22.5k mil. Enligt uppgift bytt spjällhus på garanti nån gång runt 02-03 men vad vet man.

Startar jag bilen är tomgången perfekt. Jämn och fin, högre kall än varm osv. Problemet kommer när jag kör bilen, exempelvis håller 50Km/h på 3:an och släpper gasen/kopplar. När bilen då ska gå ner på tomgång dyker istället tomgången ner till runt 300 varv och bilen nästan dör innan den s.a.s studsar tillbaka igen. Inga problem med tomgången annars, utan bara när jag coastar fram mot ett stopp och alltså kopplar ur efter att ha legat på jämn fart.
Inga felkoder.

Tips?
Händer exakt samma sak på min bil som det gör på din bil. Min bil är en S70 2,5T 99a gasspjället är splitter nytt för något år sedan bara, har inte en aning om vad det kan bero på.
Hade liknande problem som trådskaparen för några år sedan (värre när ACn var påslagen). Blev bra efter en rengöring av spjället då det hade blivit som en kant av smuts som påverkade luftflödet vid liten spjällöppning.
Hmm kanske inte skulle skada med en rengöring på spjället är som sagt när motorn är varm och ac påslagen som det händer annars när motorn är kall och går på förhöjdtomgång så händer det inget.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]