Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Jag har High Performance i min V70 2013 och det är i princip bara P4 som går att lyssna på. Att lyssna på reklamradiostationer är bara irriterande pga den dåliga mottagningen. I fruns Ibiza går det alldeles utmärkt, (den är dessutom helt fri från knarr i inredningen men det är en annan sak).
Användarvisningsbild
av palmqvist
VolvoB20 skrev:Gött. Bra input, Då är det bara jag som har haft otur med de Volvos jag kört. Eller så är det någon sjukt bra mottagning i våra övriga fordon vilket inte är normalt.
Jag har oxå problem att ratta in Danmark i Eslöv, längs E6 uppåt HBG går det bra, däremot funkar det som B20 säger bra i John Deeren, även hörselkåperna funkar bra, märkligt att hörselkåperna skall ha bättre mottagning än bilen för drygt 450000 :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Min radiodel glömmer ibland bort att den förutsättes ha RDS med AF. Den ligger kvar på en lokal sändare och så blir det brusigare och brusigare, ju längre jag kör. Som det var på 80-talet.

Uppgradering av mjukvara för att korrigera detta gjordes under garantitiden, men det tog inte bort problemet. Minskade, men tog inte bort.
Användarvisningsbild
av js1
...och min byter mellan Radio Malmöhus och Radio Kristianstad när dom har olika sändningar fast jag har REG aktiverad. :x
Användarvisningsbild
av apersson850
Där min då alltså inte alltid byter mellan olika sändare för Radio Kronoberg, trots att jag har REG avstängt.
När de programmerar tokigt gör de det "all in", så att säga.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det är nått fel som e trasigt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Min radiodel glömmer ibland bort att den förutsättes ha RDS med AF. Den ligger kvar på en lokal sändare och så blir det brusigare och brusigare, ju längre jag kör. Som det var på 80-talet.

Uppgradering av mjukvara för att korrigera detta gjordes under garantitiden, men det tog inte bort problemet. Minskade, men tog inte bort.
Min gör likadant. Allt har i grund och botten att göra med att mottagningen i botten är rätt kass.

Det gör att RDS AF stationshopp misslyckas, radion vågar inte byta eftersom båda stationerna har svag signal.

Det spelar ingen roll hur mycket fina funktioner man har uppepå om grunden är kass mottagning.

Kör man i ett område med många starka sändare i närheten funkar allt bra, men om signalen minskar börjar det bråka.

O det är en övertro i mjukvara, är antennen kass hjälper ingen mjukvara.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, kanske det. Men man kan ju tycka att när den nuvarande stationen blivit så svag att det hörs tydligt brus, då borde radion kunna kolla om det finns något alternativ med rätt kod, och hoppa till den om sådan finns. I min bil räcker det ju att trycka på förvalsknappen, så får jag in en sändare igen, oavsett om den har den frekvens som faktiskt ligger under förvalet, eller om det är en annan sändare som sänder ut samma program.

Att göra den funktionen automatiskt, när läget är som det är, känns inte som något som kräver alltför mycket mod av en jädra radio.
Användarvisningsbild
av Sceptic
VolvoB20 skrev:Gött. Bra input, Då är det bara jag som har haft otur med de Volvos jag kört.
Nja, gäller ju även den V70 Classic-16 jag frågade om så ensam är du inte. Det räcker med att man är strax utanför Uppsala så kan det brusa och spraka rätt rejält vilket det inte gör med min egen High Performance-11. Jag har kollat att kontakterna vid bakrutorna är anslutna, kan det vara någon annan anslutning som har lossnat eller man har missat att sätta dit? Verkar märkligt om radion skulle ha sämre mottagning än tidigare modeller :shock:
andersuw skrev: Om du har femtumsskärm bör det vara Performance, om det är sjutumsskärm High Performance och om det står Harman Kardon på en liten skylt strax nedanför inmatningsfacket för CD/DVD är det Premium Sound.
Tackar, får väl mäta skärmen då.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Faktiskt riktigt bra mottagning även på min (speciellt om man jämför med Ford/Citroën som jag hade tidigare :p), men få in Danmarks radio lär jag inte få där jag bor ;p

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]