Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nian
Hej

Var idag och handlade och på väg hem när det var ca 1 km kvar så började bilen gå väldigt ryckigt och en konstig bränd lukt började kännas. Körde på 4:an när detta hände och testade alla växlarna med samma resultat.

Bilen har bara gått 4100 mil det är en V70 T4F 12, har kört den på etanol ända sedan jag köpte den ny och började köra på bensin för en och en halv månad sedan då den gick ojämnt vid minusgrader.

Någon som har en ide om vad det kan vara? Har inte märkt något annat tidigare men bilen.
av Nian
Nu har bilen stått i ett par timmar och var ut och testade att starta, den lät jättekonstigt när jag tryckte på startknappen men när den väl kom igång lät den normalt i mina ögon så jag testade att gasa lite på tomgång och det lät normalt. Testade att backa ut från parkeringsplatsen och det började lukta mycket och konstigt nästan som svavel så jag körde fram den på parkeringsplatsen igen och stängde av den illa kvickt.

Va fan kan detta vara alltså? Inga lampor som tänds eller varnar för nått, nu vet jag inte om jag vågar köra den till verkstan heller.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nian skrev:Fast förstår inte vart den brända doften skulle komma från.
Oförbränt drivmedel som brinner upp i avgassystemet istället, kanske?
av Nian
apersson850 skrev:
Nian skrev:Fast förstår inte vart den brända doften skulle komma från.
Oförbränt drivmedel som brinner upp i avgassystemet istället, kanske?
Det var två fläckar under avgasrören nu som det inte varit innan dessa problem kan det vara det du menar då?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Hoppas det inte blir allt för smärtsamt, lycka till
av Nian
Fick så äntligen samtalet idag och fick hämta bilen på verkstan.
Dock hade dom inte hittat några fel och efter flera testturer inte kunde återskapa dom problem jag hade.

Det enda dom hade hittat var felkod för misständning i cylindern vilket inte behövde innebära att det var något fel utan något som kunde hända fick jag till svar. Skulle det varit något större fel skulle fler koder ha hittats så det är bara att lita på det då och hoppas på det bästa.

Den brända lukten trodde dom kom från katalysatorn då lukten trängt in i kupen i och med misständningen.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]