Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Såklart ska det inte läcka in nånting genom en taklucka. Har haft flera bilar med lucka som varit +20år gamla och dom har varit snustorra. Årets vinterbil är en Golf 2 -90 med lucka och inte ens den läcker nånting.

Pinsamt av ÅF att dom inte åtgärdar felet utan diskussion.
Användarvisningsbild
av palmqvist
S80_140HK skrev:Såklart ska det inte läcka in nånting genom en taklucka. Har haft flera bilar med lucka som varit +20år gamla och dom har varit snustorra. Årets vinterbil är en Golf 2 -90 med lucka och inte ens den läcker nånting.

Han fick problemet åtgärdat men det hjälpte ju inte
Användarvisningsbild
av Perra83
När ja tvättar bilen med högtryck ligger manometern på 120 bar och 600l/h. Jag tar inte hänsyn till att det är en lucka på taket. Har aldrig märkt att det kommer in vatten runt luckan.
Säkert droppar det som det ska men ja har aldrig märkt något på de 8år som ja har haft Volvobilar med glaslucka.

In med bilen igen. Va väl nån som fick hela takluckehistorian bytt först då blev den tät.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte taklucka på den här XC70:n, men den senaste som jag hade lucka på var en 850. När den gick till skrotning, efter 18 år och 50000 mil, då läckte luckan en del. Inte så det blev pölar i bilen, men råkade jag blåsa på med högtryckstvätten i skarven, eller om det åskregnade sådär så det dånar på taket, då kom det in vatten.
Det får nog räknas som normalt, speciellt på en så gammal bil. Det finns som sagt dränering under luckan, där sådant överskottsvatten ska rinna ner och ut under bilen. Blir dräneringen igensatt (löv), då kan det bli blött inne i bilen istället.

Men när min 850 var ny läckte den inget märkbart.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Väldigt märkligt svar från mekaniker som säger att det skall droppa
Jag har lucka och har kört i störtregn och det droppar inget in i kupèn. De olika stegen i bygget av min bil via "Min Volvo" är ett av de sista testen innan leverans från fabrik "täthetstest" detta steg är beskrivet som slutgiltiga testen att bilen är tät,i detta test utsätts bilen för kraftig vattenpåverkan som benämns som monsunregn enligt nedan.

Saxat från Min Volvo:

====================
Din Volvo testas

På den sista banan får bilen sina stötfångare och hjul monterade och i vätskestationen fyller vi på bränsle, glykol och olja. Något av det sista som görs är att programmera bilen. Bilen är utrustad med mycket elektronik och får här olika programvaror beroende på bilens specifikation och modell.

När programmeringen är klar startar vi bilen för första gången. Sedan genomförs noggranna tester på samtliga bilar, från bromsar till signalhorn. För att kontrollera bilens täthet får den genomgå vårt vattentest där bilen utsätts för monsunregnsliknande förhållanden. Självklart testkör vi även bilen. Vi gör det inomhus för att undvika nedsmutsning och för att lättare kunna höra ljudavvikelser.
===================

Stå på dig - in med bilen till ÅF igen och ge dig inte förrän luckan är tät.
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Som sagt, en lucka läcker ALLTID. Men det skall naturligtvis inte komma in i kupén för det, då är något fel. Det som läcker in i skarven kring luckan skall fångas upp av avrinningskanalerna och rinna ut i hjulhusen genom de fyra avrinningsslangarna.
av Malmstroem
Om det nu var meningen att luckan ska vara helt tät -- varför finns det då kanaler och avrinningsslangar där?

Påminner om när Lotus fortfarande sluttestade Elise med högtryckstvätt. De hade en enkel lösning på att 70% släppte in vatten. De slutade testa... :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl inget motsatsförhålande i det?
Det är meningen att luckan ska vara tät, men i verkligheten är den inte det till 100%. Därför finns avrinningen för att ta det som ändå kommer in.
av S80_140HK
palmqvist skrev:
S80_140HK skrev:Såklart ska det inte läcka in nånting genom en taklucka. Har haft flera bilar med lucka som varit +20år gamla och dom har varit snustorra. Årets vinterbil är en Golf 2 -90 med lucka och inte ens den läcker nånting.

Han fick problemet åtgärdat men det hjälpte ju inte
Då är det ju inte åtgärdat :D :|

Ungefär som min S60, läcker olja från växellådan men verkstaden hittar inget läckage. Det betyder inte att den inte läcker :P
Användarvisningsbild
av palmqvist
Sant glömde den lilla detaljen, hade en liknande problem m ed en Xc70 03a, den läckte endast olja när den var lagom rumstempererad, de hittade aldrig problemet på verkstaden så fick mig till att de skulle byta nått kommer inte ihåg vad, sen läckte det inte mera

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]