Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Har fått ett problem på XC70 D5 -08;

Jämn fart/jämt gaspådrag i 50-52 Km/h och plan väg eller ännu hellre svagt motlut så börjar motrvarvtalet "svaja", dvs ner till ca 2100 rpm - upp till 2400 - ner till 2100 osv ett antal gånger eller till dess lutningen på vägen förändras eller farten ökar/minskar. Har även inträffat kring 70 km/h, men inte lika ofta.

Trodde först det berodde på automatlådan, att den inte kunde bestämma sig och växlade upp/ner/upp/ner, men "känns" inte som riktiga växlingar, mer som svaj i motorvarvtalet. Är nu kanske mer inne på att det har med motorn att göra kanske (gaspedal, insprutning eller dyl)?

Någon som upplevt liknande symtom? ?:-/

/awwd
av Lövet
Om motorn ändrar varvtal men inte växlar så kan det vara momentomvandlaren (i växellådan)
av mattish
Någon hade väl problem med en trycksensor i partikelfiltret, vet inte om det var här på forumet eller inte... :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte så att detta bara inträffar de första kilometerna efter start i minusgrader? Om så är fallet kan det bero på att lådan inte låser momentomvandlaren förrän oljetemperaturen kommit upp en bit. Det händer bara vintertid.
Användarvisningsbild
av AWWD
Du kan vara på rätt spår där...Det är har kommit nu i höst/vinter och kan mycket väl som du säger vara relaterat till oljetempen. I måndags stod bilen ute hela dagen i minus 7 och då kändes det kraftigt.

Har inte känt det tidigare under de fem år jag ägt bilen. Oljan i automaten byttes i våras (På Volvo), kan det vara så att den nya oljan hanterar kylan sämre?

/awwd
av Lövet
Om det bara finns när bilen är kall så är ok. Men det får inte vara så med varm låda.
Användarvisningsbild
av apersson850
AWWD skrev:I måndags stod bilen ute hela dagen i minus 7 och då kändes det kraftigt.
Vid sådana temperaturer kan det hänga kvar i 2-4 kilometer, ungefär, beroende på hur och var bilen körs. Även marginella belastningsändringar ger då ändrat motorvarvtal. Växellådan växlar hydrauliskt istället för mekaniskt.
Det har inte med själva oljan att göra, utan försvinner när bilen tror oljan har blivit så varm som bilen vill ha den.

Som skrivet ovan: Är det så det fungerar är det precis som det ska vara. Men om det håller i sig hela tiden, även efter säg fem-tio km körning, då är det något som är tokigt.
Användarvisningsbild
av EjS
Min har också haft beteendet ibland i kall väder där motorn växlar i varv med konstant gaspådrag. Måste vara nån sensor som håller på att ge upp.

En kall konverter ger samma beteende - men den växlar inte upp och ner i varv om du inte gasar samtidigt.
av Lövet
Om det bara sker när bilen är kall så är det som skrivet ovan inget fel alls. Bilen gör så för att snabbare få upp temperaturen i växellådsoljan.

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]

Ventilspelet blev bra,hade nog missat rätt l&[…]