NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta har jag råkat ut för ett antal tillfällen de sista två åren, varav man bara har laddat upp batteriet med antingen
min ctek eller bilmonterade Calix -laddare då felkoden i displayen har försvunnit - samt värmaren har fungerat.

Men inte nu, investerade därför i ett nytt Varta batteri och räknade med att problemet skulle försvinna.

men jag har fortfarande samma felmeddelande i displayen samt en kall bil ?:-/

Kan det ligga någon spärr som måste tas bort med hjälp av -vida
Har inte sett några speciella felkoder när jag vart inne och tittat.
Användarvisningsbild
av P210
Låg batterispänning lägger inte permanenta felkoder. Har du laddat upp ditt nya batteri, behöver inte vara toppladdat bara för att det är nytt? Mätt spänningen över polerna med bilen avstängd?
Kostade du på dig ett AGM-batteri? De klarar bättre av de långa konstanta uttag av ström som värmarna kräver -vanligt att ett originalbatteri ger upp efter tre-fyra år pga av mycket körning med värmaren - om inte lämna tillbaka ditt batteri och byt upp dig om du har ångertid kvar på det!
Var och mätte spänningen över polerna både på det gamla som jag bytte ut och det nya ditsatta
gamla 12,7V / Nya 12,4V
när jag sedan startar motorn så ligger spänningen på 14,7V
bör väl ses som ganska normalt?

Efter att jag hade monterat batteriet så lät jag det stå på laddning via min ctek laddare över natten.

batteriet jag till sist valde var ett 70Ah Varta AGM
http://www.laitis.se/bilbatteri-start-s ... -70ah.html
Användarvisningsbild
av P210
Mitt minvärde enligt VIDA är "CPM - Lägsta tillåtna batterispänning 11,3 V"
Frågan är var batterispänningen kontrolleras av CEM, oxid, glappkontakt i något kontaktdon nånstans på vägen från batteriet kanske kan ställa till det.
Kolla om VIDA rapporterar samma spänning som det du mäter fram på polerna;

Bild
CPM mäter spänningen. Dvs styrenheten till värmaren som rapporterar spänningen.
Hört att det kan vara glapp å andra fel i styrenheten och/eller i kontaktstycket till CPM osv. Man får alltså kontrollmäta mellan CPM och batteri.
Har tagit in bilen och kopplat upp den i vida för att på nytt avläsa felkoder samt se batterispänningen.
tittade samtidigt på registrerad spänning på CPM, vilket ligger på 4,3V
Utöver det har jag idag 3 st felkoder
dels 1 Problem med EGR - "ointressant i detta fall"

Medans de två återstående är lite intressant (tror jag)

* CPM 3702 som felorsak nämner
" Kontaktresistans i styrenhetensanslutningar."

*CPM 2308
Internt fel istyrenhettillsatsvärmare
Skadat interntrelä.

Ni är båda inne på att det kan vara glapp vilket jag tror jag skall undersöka först
Handlar det om att leta upp all Skarvar/grenar mellan batteri och CPM och spraya med kontaktspray , eller tänker jag galet?
Ett nytt batteri som bara visar 12.4V i vila efter man har kört och laddat skall reklameras. Ut och kör 1-2 timmar så du vet att det laddas ordentligt och mät sedan. Är det fortfarande 12.4 V åker du tillbaka och kräver att få byta det.

Varför köpte du bara 70 Ah? Jag köpte 90 Ah till min
Försöka kontrollera alla kontaktstycken, kablar, stompunkter osv. Kontrollera och prova även byta säkringen till värmaren.

Det stämmer dock att värmaren har någonstans runt +5V när den inte används. Den kommunicerar ju med bilen hela tiden. Det är först när man försöker starta värmaren som den drar batterispänning. Så prova mät under en uppstart samtidigt som du mäter över batteripolerna för att se om det är någon förlust fram till värmaren.
Det skall finnas ett schema i VIDA där det står beskrivet. Alternativt i Eberspächers felsökningsdokument.

Oftast är det inte spänningen som är problemet utan det är strömmen.

Har du provat att starta värmaren med motorn igång? Går värmaren igång då eller inte? Startar den då så är det något med strömförsörjningen. Startar den inte så kan det vara något annat som är fel än just strömförsörjningen. Förutsatt att allt är kontrollerat då så klart.
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir d[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]