Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jols
Jag hämtade ut en helt ny V70 2016 med taklucka. Det visade sig att det droppade en hel del vatten från bakkanten ned i dropplisten redan efter 20 minuters körande. Så jag lämnade in den för åtgärd dagen efter. Efter ett par dagar fick jag tillbaka bilen och mekanikern hade åtgärdat problemet. Men det droppar fortfarande från samma bakkant så jag lämnade in den igen för åtgärd dagen efter.
Mekanikern ringde upp mig och påstod att det skall droppa från luckan i dropplisten även om luckan är stängd.
Jag hävdade att det inte skall göra det då jag fick en lånebil med taklucka som inte läckte alls även när det spöregnade i motorvägsfart.
Jag har även ägt flera bilar med takluckor som inte läckt det minsta.
Är det meningen att det skall droppa från takluckan på dropplisten på nya bilar, V70?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Inget jag märkt på min MY16 kan bli lite kondens på insidan men att den skall dränera taket e inget jag märkt, så det känns helt åt h****te
av Daniel73
Mitt vindskyddsnät blir blött när der regnar.
Inget som droppar in i kupen dock.

Hur har ni andra det?

Taklucka är ju näst intill standard på classic my16 då det fanns med i teknikpaketet.
av jols
Jag kanske skall förtydliga att takluckan är helt stängd när det droppar från bakkanten på den.
Dropplisten sitter mellan plåten och tyginnertaket runt lucköppningen och leder bort eventuellt vatten som kan rinna ned från taket när man öppnar luckan och det är blött ute.
av Droopy
Ahh, ok då fattar jag, i min värld ska den då vara torr när luckan är stängd, nu har jag inte kört en V70 med tacklucka de senaste 15åren, men jag kan väl aldrig tänka mig att det ska droppa in, luckan ska ju såklrt vara tät.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det läcker alltid in lite, och det finns som "hängrännor" runt luckan som skall transportera bort vattnet. Men det skall ju inte droppa ihållande, utan mer fukta ner i rännorna.

Jag hatar luckor, just av den anledningen att det ofta strular med läckage, förr eller senare.

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]