NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Som du säger själv, många använder vanligt kranvatten. Man kan nog lugnt påstå att den övervägande delen av bilägarna använder kranvatten. Och visst finns det kommuner med lite extra kalk i vattnet, men det hålls ändå på en låg nivå. I alla fall om det är kommunalt vatten.
Om man ändå tycker att det här är en viktig princip, så finns det ju "renat" vatten att tillgå "gratis" om man har en luftvärmepump eller kanske luftavfuktare i t.ex tvättstugan. Eller en AC i bostaden. Det förekommer och det är ju egentligen samma sak, dom här tre. Dom producerar en måttlig form av destillerat vatten. Jag har t.ex en luftavfuktare i tvättstugan. Jag får lätt 2 liter renat vatten per dygn av den.
Om man har ett antal rena dunkar skulle man kunna ta vara på vattnet för att använda med glykol i kylaren.
Du frågar om det vatten som eventuellt finns kvar i motorn. Men det är inga större mängder och har du som du säger, spolat flera gånger så är det dessutom tämligen rent.
Så jag tror att du trots allt har lyckats rätt bra. Om du nu skriver upp datum för bytet och noterar "etylenglykol" så behöver du inte vara lika noggrann när du byter igen. Så länge du håller dig till samma sort är allt gott och väl.
av pavan
Tack för svaret, vad tror ni om att personalen på OKQ8 som testade glykolen i bilen sa att den ligger på -50 grader, är detta oacceptabelt?
Jag känner nu efter en längre sträcka (ca,4 mil) att det luktar lite annorlunda från varmluften som kommer in i bilen vid full värme, kan detta vara pga nyligen bytt kylarvätska och som är ofarligt och försvinner med tiden?
Har innan kört två kortare sträckor utan att känna någon lukt.

Saken är den att jag fick toppa upp med koncentrerad glykol (ca,2l) eftersom det enligt mina beräkningar annars var en för låg fryspunkt (för mycket vatten kvar i bilen när jag kollade hur mycket som kom ut ur bilen VS. hur mycket vatten jag spolade med). Kanske inte så smart gjort men men.
Hade inte så bra koll på den exakta blandningen, men jag räknade ända ut att det var för lite glykol i bilen och för mycket vatten.

Så jag är lite orolig att den koncentrerade glykolen inte blandat sig med den svagare kylarvätskan / vattnet som fanns i motorn?
Kanske det är den koncentrerade glykolen som nu luktar?

Jag tänkte att jag mäter fryspunkten både i påfyllnings kärlet och släpper ut lite kylarvätska under bilen och mäter därifrån också för att vara säker på att allt blandat sig?

Om -50 grader stämmer är detta oacceptabel fryspunkt, behöver jag ha i mer vatten eller kan man låta det vara?
av pavan
robinb3rgsten skrev:När skulle inte minus 50 grader räcka?

Nja, jag tänkte mest om det var för hög fryspunkt, det är väl inte många som har -50 som fryspunkt på sin glykol?
Man kunde på den -50 glykolen klart och tydligt se hur den hade en tjock konsistens, trögare och tjockare än vad glykol som man häller i bilen brukar vara.

För det är ju tydligen så att 60 procent glykol max ger ett bra skydd, men över 70 procent glykol så blir frysskyddet sämre istället plus att en massa andra tråkiga saker börjar hända på bilen, allt det som glykolen ska hjälpa emot börjar den istället försämra vid över 70 procent glykol.
Detta läste jag på ett par olika av varandra oberoende ställen, om jag minns rätt så var ena källan en tillverkare av bl.a glykol och det andra var någon butik som säljer bl.a glykol.

Nu vart det ju lite snurrigt med hur mycklet glykol jag totalt haft i så jag vet inte om det rent av var 70 procent glykol i bilen?

Hur som helst så var jag och kollade glykolen idag igen, jag tömde till o med glykol från under bilen från avtappnings pluggen och den visade även därifrån fortfarande -50.
Så jag bestämde mig för att tappa ut 2 liter glykol och fylla med drygt 2 liter vatten, efter ca, 2 mils körning visade glykolen -30. Om detta stämmer så stannar jag nog där, känns som att jag redan lagt för mycket tid och pengar på detta projekt. Har ett par andra saker jag behöver fixa inför besiktning.
köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]

Ah titta! Här ligger ju en vänster-bak k[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&a[…]

IMG_2057.jpeg Vad är det för liten sva[…]