Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DooZeR skrev:Tack båda!!:) ska kika på en sådan:)
Men kan ni eller någon ett bra program till en sådan obd sticka via android så man kan se batteri spänningen?:) sedan isåfall beskriva tex i tourque eller va de heter. Hur man får fram sånt:)

Om det bara är batterispänningen du vill veta eller för någon annan som är intresserad så kan ja rekommendera denna; http://www.ebay.com/itm/3-in-1-12V-24V- ... YfKDB0Bqpg

Om du orkar ha den lysande i bilen, för mig visar den ju batterispänningen när tädningen är igång o visar det faktiska volt spänningen när motorn är igång och generatorn laddar, att den visar temperaturen i bilen med är ett plus om det nu stämmer, och att den har en usb anslutning i toppen är guldvärt när man vill ladda plattan eller mobilen när man är ute o kör :D dock är de ju 4-5 veckors leveranstid på den från kina men det är värt när priset är så lågt, hittar man en liknande i sverige lär de väl ta minst 150-350kr för en sådan mojäng.
tiquz skrev:Vad kostar en såndär canbox, och det står enbart att det är 00-04? Han har inte möjligtvis en till en 05a eller skiljer det så mycket?

Edit: ok kollade runt lite till, 790 för grund paket och det testkörs för 05-, skrevs dock i april men skulle nog ha stått mer om det fanns nu, jag menar april var ju "nyss". :P
Du har ju alltid denna till -05.. nästan dubbelt så dyrt, men ja.. vill man ha saker så kostar det :)
http://vparts.se/se/funktionsadderare-f ... 90-05.html
wissel skrev:
Men kan ni eller någon ett bra program till en sådan obd sticka via android så man kan se batteri spänningen?:) sedan isåfall beskriva tex i tourque eller va de heter. Hur man får fram sånt:)
Du har den funktionen i boxen som beskrivs ovan, plus måånga fler bra saker.

Nja , men nu finns det inga på lager just nu tyvärr
greeeken skrev:
wissel skrev:
Du har den funktionen i boxen som beskrivs ovan, plus måånga fler bra saker.

Nja , men nu finns det inga på lager just nu tyvärr
Förstår inte vad du menar. Det är ju bara att beställa den box wissel talar om, den som tillverkas av johnnype här på forumet. Vet inte hur många han har på lager men om det tar slut gör han säkert nya i takt med att beställningarna trillar in.
johnnype skrev::-)-)
Det är lite nyheter och buggfixar på gång, kolla på sidan http://www.auxadapter.se/?page_id=36
Ser bra ut. Men hur är det med den hastighetsvisning boxen kan leverera. Hur man konfigurerar den framgår inte av vare sig bilderna på dialogboxarna eller användarhandledningen för inställning via färddatorknapparna. Är den i någon mening alltid på? Och hur reglerar man i så fall om den syns eller inte. Dyker den upp som ytterligare ett alternativ i färddatorn eller ...?
Det är bara att gå in i menyn med hjälp av färddatorknappen och stega sig fram till hastigheten så visas den.

Första "bilden" är temp/volt, sedan hastighet. Resten är alla konfigurerbara alternativ. Man kan alltså ta fram den informationen när som helst.
johnnype skrev:Det är bara att gå in i menyn med hjälp av färddatorknappen och stega sig fram till hastigheten så visas den.

Första "bilden" är temp/volt, sedan hastighet. Resten är alla konfigurerbara alternativ. Man kan alltså ta fram den informationen när som helst.
OK. Då är jag med. Man går alltså helt enkelt in i konfigurationsmenyn om man vill se temp/volt och (verklig) hastighet. Och temp/volt kan man dessutom få som startmeddelande, varje gång man kör bilen. Det senare är det viktiga för min del. Batterispänningen är något jag gärna vill hålla ett öga på och innertemperaturen kan också vara en poäng att se vid start ibland. Den verkliga hastigheten är ju mest av intresse om man vill fastställa ungefär hur stor felvisning man har på den vanliga hastighetsmätaren och när det väl är gjort är den av mera måttligt intresse.

I exakt vilket läge av startsekvensen dyker batterispänningen upp i fönstret? Och har du någon idé om vad som är ett "bra" värde i det läget?

Ett fulladdat batteri i vila skall väl ligga på 12.7 V. Jag lyckades nyligen mäta 12.63 V (framme i motorrummet, ej direkt på batteripolerna där bak) på det sju år gamla Varta Ultra Dynamic AGM 95 Ah som sitter i min V70 T5 -02. Då var allt på bilen utom de 30-matade delarna (som drar runt 50 mA, inklusive AEM/ComfortCall, möjligen något lägre när bilen gått ner i djup dvala) avstängda. Men det var omedelbart efter avslutad underhållsladdning med batteriladdare. Tidigare tror jag aldrig jag lyckats komma över 12.4 V eller så med batteriet inkopplat och bara 30-matning igång. Och om det är mer förbrukning igång än så när man ser ditt batterispänningsfönster får man förstås ta hänsyn till det.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]