Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikaudi
Jag satte på odubbade 20" 275/45 Dunlop Winter Sport 3D men tyvärr var fälgarna mycket mörkare än på den bild jag såg dem...
Så här blev det och den går mycket bra iaf...
XC90_Winter.jpg
XC90_Winter.jpg (388.53 KiB) Visad 672 gånger
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
På den tillfälliga D5 Inscription blev det 235/55 19", dom 10-ekrade turbinfälgarna. Ser otroligt litet ut jämfört med 21" :lol:

På T8:an blir det 275/40 21" på vinterhjulen :D
Användarvisningsbild
av sura56
Efter lite velande fram och tillbaka blev det till slut Volvo original
19" 10-Spoke Turbine Silver Alloy Wheel
235/55 R19 101V Michelin Latitude Alpin LA2
TPMS Däcktrycksövervakning
Skickade efter från Tyskland, 17900Kr + frakt 600Kr

Bild
av anis16
Jag lånar tråden: Ser ut som jag kommer få min XC90 D5 till februari redan så då kommer jag behöva vintersulor redan för den här vintersäsongen. Om jag förstår rätt så går TPMS att slå av i inställningarna och det är inget lagkrav i Sverige, varför ska jag då köpa vinterdäck med TPMS?

BTW: vad är det för navdiameter på nya XC90?
Användarvisningsbild
av sura56
anis16 skrev:Jag lånar tråden: Ser ut som jag kommer få min XC90 D5 till februari redan så då kommer jag behöva vintersulor redan för den här vintersäsongen. Om jag förstår rätt så går TPMS att slå av i inställningarna och det är inget lagkrav i Sverige, varför ska jag då köpa vinterdäck med TPMS?

BTW: vad är det för navdiameter på nya XC90?
TPMS går inte att slå av i inställningarna, har du inte det kommer det att ligga ett felmeddelande hela tiden.
Navdiameter är 63,4mm
av anis16
sura56 skrev:
TPMS går inte att slå av i inställningarna, har du inte det kommer det att ligga ett felmeddelande hela tiden.
Navdiameter är 63,4mm
Hittar det här i manualen under Kategorier > Hjul och däck > Däck > Däcktrycksövervakning:

Stänga av funktionen

Det går att stänga av däcktrycksövervakningen via centerdisplayen.

Parkera bilen och stäng av motorn.

Aktivera tändningsläge I.

Tryck på Inställningar i toppvyn.

Tryck på och avmarkera Övervakning av däcktryck.

Funktionen förblir avstängd tills den aktiveras nästa gång.

Nu har jag ju ingen bil att prova på men kanske nån som kan titta i menyn om de hittar funktionen... TPMS är ju undantaget i Sverige då vi faktiskt byter hjulen två gånger per år och på så sätt har lite mer kolla på däcken än i vissa länder där man kör tills man får punktering...
av anis16
XC90_Executive skrev:Men varför snåla med vinterdäcken? Man har ju ändå vinterdäck i 5-6 månader om året?
Jag gillar att gå runt bilen och sparka på däcken... Skämt åsido, jag försöker förstå om TPMS behovet verkligen finns där om det är ett system som går att inaktivera. Det är lite som diskussionen om "Volvo originaldelar" vs E-märkta delar, det är ju faktiskt typgodkännande för bilen med vissa hjul- och däckdimensioner som gäller och där finns inte krav för TPMS. Jag lägger hellre pengarna på dyrare däck än att luras in på att jag måste ha TPMS som måste kalibreras då och då. Den enda funktionen som jag skulle kunna se som nyttig med TPMS är att om bilen står still vid sidan av vägen med ett däck utan tryck så ska VOC automatiskt tillkalla assistans utan att föraren behöver ringa. Tror dock att falsklarmen blir för många då dessa sensorerna inte är 100%.

Är det någon som kan testa om det går att koppla ur TPMS via inställningarna? Kan ju vara bra konsumentinformation...
Användarvisningsbild
av sura56
anis16 skrev:
sura56 skrev:
Navdiameter är 63,4mm
Hittar det här i manualen under Kategorier > Hjul och däck > Däck > Däcktrycksövervakning:

Stänga av funktionen

Det går att stänga av däcktrycksövervakningen via centerdisplayen.

Parkera bilen och stäng av motorn.

Aktivera tändningsläge I.

Tryck på Inställningar i toppvyn.

Tryck på och avmarkera Övervakning av däcktryck.

Funktionen förblir avstängd tills den aktiveras nästa gång.

Nu har jag ju ingen bil att prova på men kanske nån som kan titta i menyn om de hittar funktionen... TPMS är ju undantaget i Sverige då vi faktiskt byter hjulen två gånger per år och på så sätt har lite mer kolla på däcken än i vissa länder där man kör tills man får punktering...
Tittar du på texten "Stänga av funktionen", så står det en liten 4:a i slutet, och det betyder att det bara gäller vissa marknader.
Och på den svenska marknaden går det inte att stänga av.

Bild
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]