Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

palmqvist skrev:dessutom bländar det inte av tidigt nog för höga fordon vid backkrön, den reagerar inte lastbilars höga position ljus
Fattar inte riktigt hur du menar här. Möjligen vore det en fördel om det reagerade redan på lastbilars höga positionsljus. Fast det skulle väl sannolikt ske till priset av ännu mer avbländning i sammanhang där du inte vill ha det (t.ex. ett fåtal svaga gatljus). Men hur som helst har ju vanliga personbilar inga höga positionsljus alls för AHB att känna av och desstom lägre placerade strålkastare. Så om det vore något särskilt problem med för sen avbländning just vid backkrön så borde det ju drabba vanliga personbilar ännu mer än lastbilar.

Själv har jag som jag nämnde inte noterat några särskilda problem alls vid backkrön. Möjligen kan det däremot bli för sen avbländning när du möter en bil nere i en sänka, d.v.s. både du och den andre kör med nosen pekandes nedåt före mötet.
Det låter som om du aldrig har kört lastbil.

I en lastbil sitter du betydligt högre upp. Alltså bländas du av mötande personbilars helljus innan de kan se dina huvudstrålkastare, eftersom dina egna sitter lågt ner. Däremot kan personbilisten se positionsljusen på lastbilstaket strax innan hans helljus träffar ögonen på lastbilsföraren, om nu personbilisten tänker på att titta efter positionsljusen. Tydligen ser automatiken inte positionsljusen, och de kan förvisso ibland vara svåra för människor att se i tid också.
Många lastbilar har förstås idag möjligheten att tända "älgaljusen" på taket, och sen ser nog både bilföraren och automatiken att de möter nåt...
apersson850 skrev:Det låter som om du aldrig har kört lastbil....
Med undantag av lätt sådan, nej. Har inte behörighet för det.
apersson850 skrev:I en lastbil sitter du betydligt högre upp. Alltså bländas du av mötande personbilars helljus innan de kan se dina huvudstrålkastare, eftersom dina egna sitter lågt ner.
Sant. Tack för påminnelsen. Å andra sidan är min minnesbild att AHB-systemet i min bil i många fall bländar av redan när det ser "glorian" bakom krönet, d.v.s. redan innan några mer specifika ljuspunkter blir synliga. Det är i sin tur samma läge där jag själv brukar blända av manuellt.
Lastbilar är en sjuka som går i släkten. Även om jag inte insjuknat helt (har bara kört yrkessmässigt kortare tid), har jag vuxit upp i ett åkeri och umgås ofta med kusiner som fortfarande håller på. Man lär sig ett och annat om hur det är "på den andra sidan", så att säga. Mitt första försök någonsin att flytta på något motordrivet var en Scania LBS 110S, med släp. Totallängd 22 meter. Körde rundor på tomten där hemma först. Motorgräsklippare och mopeder kom senare...
Jag har dock inte provat automatavbländningen av dagens generation. Bara sådana som nämnts ovan, som satt på exempelvis Cadillac från 80-talet. Någon sådan hade även glödtrådsvakt via fiberoptik, som drog upp en kopia av ljusen på ovansidan av huven. Man kunde se inifrån kupén och med lyste och blinkade där framme.
Själv är jag ju en sådan som tolkar föreskriften om att helljus inte ska användas där det finns "tillfredställande belysning" som att det går bra med halvljus när solen gått upp. Förmodligen skulle en automatisk funktion vara av en annan åsikt.
apersson850 skrev:Lastbilar är en sjuka som går i släkten. Även om jag inte insjuknat helt (har bara kört yrkessmässigt kortare tid), har jag vuxit upp i ett åkeri och umgås ofta med kusiner som fortfarande håller på. Man lär sig ett och annat om hur det är "på den andra sidan", så att säga. Mitt första försök någonsin att flytta på något motordrivet var en Scania LBS 110S, med släp. Totallängd 22 meter. Körde rundor på tomten där hemma först. Motorgräsklippare och mopeder kom senare...
I mitt fall var det en traktor med släp. Det allra första försöket var inte lyckat. Jag försökte starta på 6:an visade det sig. Men jag var väl inte ens 10 bast. Gick bättre lite längre fram. ;-)
apersson850 skrev:Jag har dock inte provat automatavbländningen av dagens generation. Bara sådana som nämnts ovan, som satt på exempelvis Cadillac från 80-talet. Någon sådan hade även glödtrådsvakt via fiberoptik, som drog upp en kopia av ljusen på ovansidan av huven. Man kunde se inifrån kupén och med lyste och blinkade där framme.
Jag ägde faktiskt en Cadillac en kort period i min ungdom (Coupe de Ville -75). Den hade ingen automatavbländning men däremot glödtrådsvakt via fiberoptik, inte bara på flyglarna längst fram utan även för positionsljus och bromsljus, möjligen även blinkers bak. Fiberkablarna slutade i det senare fallet inne i kupén, strax ovanför bakrutan, så att man kunde se indikationen via innerbackspegeln. Vill minnas att även helljusindikationen gick den vägen (d.v.s. att det lyste blått på framflyglarna när helljuset var på). I motsats till de tidiga glödtrådsvakter jag i övrigt är bekant med (t.ex. Volvos) var det ett väldigt tillförlitligt system. Ingen risk för falskt alarm där inte. :-)
apersson850 skrev:Själv är jag ju en sådan som tolkar föreskriften om att helljus inte ska användas där det finns "tillfredställande belysning" som att det går bra med halvljus när solen gått upp. Förmodligen skulle en automatisk funktion vara av en annan åsikt.
Kanske möjligheter till individanpassning dyker upp så småningom. I princip är min inställning densamma som din. Å andra sidan tror jag automatiken i praktiken innebär att jag använder helljuset flitigare än jag annars skulle gjort. När det blir väldigt mycket växlande fram och tillbaka blir jag ibland lite trött och ligger kvar på halvljus fast helljus ibland vore möjligt.
andersuw skrev:Men jag var väl inte ens 10 bast. Gick bättre lite längre fram. ;-)
Hehe, när far min köpte 110:an var jag åtta år, och detta var efter någon tid, minns inte hur länge. Så det var något liknande. Jag fick nästan stå och köra. Men det var ju lättare att trampa ner den tryckluftsassisterade kopplingen i Scanian än att få ner den i den PV 544 som vi hade som personbil på den tiden.
Jag startade nog i låg etta (den Scanian hade splitlåda). Då var det inte så noga hur koppling/gas hanterades; bilen orkade ändå. Dessutom gick det inte så fort heller, så ovan förare hann med att styra. Med lyft boggie svängde den nästan som en stadsbuss.

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]