Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

js1 skrev:
andersuw skrev:läsa diverse parametrar och ställa dem som är ställbara men inte åtkomliga via inställningarna i bilen.
Det låter kul, jag gillar sådant. Vad är det man kan ställa in, kan du ge några exempel?
Vad som kan ställas beror på exakt vilken modell och årsmodell det är fråga om. Jag har faktiskt inte hunnit med att kolla vad som till äventyrs går att göra på min egen nya bil, som gissningsvis har ungefär samma möjligheter som din egen. Allmänt tror jag dock det här var mer intressant på äldre bilar, där det inte fanns något menysystem överhuvudtaget i bilen och där de som inte själva hade VIDA/DiCE (eller dess föregångare, VADIS/VCT2000) måste gå till sin Volvo ÅF för att få inställningarna gjorda (om man nu överhuvudtaget visste att de kunde göras). Du hittar en del exempel i wissels inlägg i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=113053
En liten uppdatering rörande detta:

Det visar sig EWD-erna i den US-English version av VIDA som jag har faktiskt går längre MY -11 om man tittar runt lite. Det är bara för just V70 det tar stopp vid 2011, vilket jag gissar beror på att V70 slutade säljas på den amerikanska marknaden vid ungefär den tidpunkten på grund av bristande efterfrågan. XC70 fortsatte dock att säljas och tittar man istället under den rubriken hittar man elscheman även för senare årsmodeller än 2011. Och schemat för XC70 gäller inte oväntat även för V70.

Dock täcker det senast tillgängliga schemat troligen inte hela årsmodell 2015. Eftersom jag har en relativt sen MY -15 (tillverkad vecka 47 2014) skulle jag helst vilja hitta ett elschema som säkert täcker min bil. Jag har därför startat en ny tråd (se länk nedan) om detta ämne under "Allmän Bil-diskussion" och hänvisar till den tråden för fortsatt meningsutbyte om saken.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=124251

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]