Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan inte hitta var i vida man kan se hur många gram sot som finns i partikelfiltret??
Jag har valet 1 och 2 vid manuell rengöring men man skulle läsa av hur många gram sot det är i filtret innan man kör rengöringen.
Sedan skulle man kunna se på flödes tryck mellanskillnaden hur fullt filtret är men jag ser bara en sensor som visar 31hpa på tomgång?
Val 1 är snäll rengöring medans 2 är elakare och valet görs efter hur många gram det är i filtret.
Senast redigerad av 1 vicman, redigerad totalt 0 gånger.
Fixa övriga felkoder innan..

Menyval
Information/felsökning/Felkoder och tillhörande tester/Funktionsgrupp 284/ECM-2A40 Partikelfälla. Felaktig signal, D5244T7/Felaktig signal

Klicka sedan nej

284: ECM-2A40 Partikelfälla. Felaktig signal, D5244T7

Felaktig signal
Kontroll av sotmängd
Kontrollera inloppssystemet beträffade läckage och skador.

Kontrollera injektorerna. Detta görs från VIDA Bilkommunikation.

Kontrollera sotmängden i partikelfiltret.

Vid 19 g sotmängd i partikelfiltret startar styrenhet motor (ECM) vid landsvägskörning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.

Vid 24 g sotmängd i partikelfiltret startar styrenhet motor (ECM) vid normal körning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.

Vid 30 g sotmängd skickas ett textmeddelande till kombinationsinstrument (DIM).

Vid 38 g sotmängd kan inte styrenhet motor (ECM) starta förbränning av sotpartiklar.

Vid 100 g sotmängd kan inte VIDA starta förbränning av sotpartiklar.

Tips: Även differenstrycket i partikelfiltret kan användas som en indikation på sotmängd. Normalvärde vid tomgång är mellan ca 3 hPa och 20 hPa. Förbränning av sotpartiklar ska bara utföras om differenstrycket i partikelfällan inte överstiger 100 hPa vid tomgång. Om differenstrycket är högre än 100 hPa ska partikelfällan bytas.
1-Sotmängd 25 - 99 g.

2-Sotmängd över 99 g.

3-Inget eller ogiltigt differenstryck.

Välj ett av ovanstående alternativ.

1 2 3

Klicka på bilden CVT2000 för att mäta sot mängd innan val 1-3!!

284: ECM-2A40 Partikelfälla. Felaktig signal, D5244T7

Felaktig signal
Förbränning av sotpartiklar
Viktigt! Förbränning av sotpartiklar (regenerering) ska utföras utomhus, om det inte är möjligt ska partikelfiltret bytas.
Med denna tjänst kan man förbränna sotpartiklar i partikelfällan via styrenhet motor (ECM).

Förbränningsprocessen består av fyra faser.

Uppstartsfas, ett startkommando har kommit från användaren via VCT2000. Styrenheten väntar nu tills alla startvillkor är uppfyllda.

Startvillkoren är följande:

Motor igång i minst fem sekunder.

Kylvätsketemperatur minst 45 °C.

Motoroljetemperatur minst 30 °C.

Bränsletemperatur högst 80 °C.

Batterispänning minst 11,5 V.

Ingen pedal får aktiveras.

Motorvarvtal mellan 600 och 2200 r/min.

Inga felkoder gällande temperaturgivare partikelfälla eller temperaturgivare katalysator.

Inga felkoder gällande kylvätsketemperatur.

Uppvärmningsfas, alla startvillkor är uppfyllda och motorvarvtalet höjs till ca 2000 r/min.

Förbränningsfas, temperaturen i partikelfiltret ökar till ca 600 °C. Förbränningsfasen varar ca en halvtimme.

Klicka fortsätt

Klicka på bilden CVT2000 för att starta rengörningen!

Klicka sedan fortsätt

Klicka på bilden CVT2000 för att läsa ut hur rengörningen gick

klicka fortsätt

Klicka på bilden CVT2000 för att kontrollera sotmängd igen

klicka ja/nej om ok.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]

Ja ska pröva nolla koder igen. Läste at[…]

Kamremsras

Jag är inte hemma på dieslar men det bo[…]