Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har köpt fyra LED-extraljus som jag vill håller på att koppla in till min Volvo XC70 MY08. Jag avser ta ström från batteriets pluspol och jorda i samma jordskruv som bilens övriga helljus. Extraljusen ska tändas genom ett relä som styrs av helljuset.

Jag har redan inhandlat strömställare (kupéknapp) och kontaktdon som tipsats om i flera andra formtrådar. Problemet är att jag verkligen inte hittar kontakten, som enligt flera inlägg ska finnas någonstans vid luftfilterboxen, för styrström till relät.

Jag är mycket tacksam om någon av er med mer erfarenhet och bättre kunskap kan ge mig tips på var kontakten finns någonstans. Bifogar några bilder där jag tagit ur lampa och luftfilterbox.

Tack på förhand!

Bild
Bild
Bild
Det finns inget kontaktdon för extraljus i motorrummet på XC70/V70II som det gör på V70N. Styrström när man har knapp hämtas från CEM. På din modell lär det vara kontaktdon C1 och stift 7. Observera att utgången från CEM sluts till jord när extraljusen ska vara på. Reläspolens andra sida ska alltså anslutas till plus.

Titta här i Volvos monteringsanvisning:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 136-1/2008
Varför inte köpa en komplett kabel-stam från Volvo?
Ligger runt en 1000 lapp och då får du med en modell anpassad knapp som passar under klimatanläggningen ner mot växelspaken.
av PMW
Jag gjorde personligen så att jag köpte Volvos original kabelstam (inte billigt) för att dels få ett standardutseende på kablar och annat. Jag gjorde jobbet själv och det var inte det lättaste precis, en lyft och smalare armar hade underlättat. Jag är helt nöjd med det hela, men ska man ha originaldelar så kostar det. Så är det med alla bilmodeller. Nackdelen med detta är att det tillkommer en kostnad till och det är uppdatering av mjukvara för extraljus. Men fördelen är att det är med i bilens system.
PMW skrev:Jag gjorde personligen så att jag köpte Volvos original kabelstam (inte billigt) för att dels få ett standardutseende på kablar och annat. Jag gjorde jobbet själv och det var inte det lättaste precis, en lyft och smalare armar hade underlättat. Jag är helt nöjd med det hela, men ska man ha originaldelar så kostar det. Så är det med alla bilmodeller. Nackdelen med detta är att det tillkommer en kostnad till och det är uppdatering av mjukvara för extraljus. Men fördelen är att det är med i bilens system.
Hej,

Skulle du kunna utveckla det hela lite? Funderar på att ge mig på samma installation. Slås extraljusen på samtidigt som du slår på helljusets med spaken, eller monterar man en extra knapp på instrumentkonsollen som sköter på/av funktionen? Vilken extrameny tillkommer efter mjukvaruupdateringen?
Beroende på årsmodell är det antingen meny eller knapp 08 -11 har nog knapp sen sitter det som meny under ljusinställningar, det är lite meeckigt att få igenom kabeln genom torpedväggen sen skall styrkabeln in i ett större kontakt stycke, att få isär detta kan vara knepigt akta så inga plastbitar flyger iväg var försiktig det är väl det jobbiga även få i kontakten i säkringsdosan e lite meckigt
palmqvist skrev:Beroende på årsmodell är det antingen meny eller knapp 08 -11 har nog knapp sen sitter det som meny under ljusinställningar, det är lite meeckigt att få igenom kabeln genom torpedväggen sen skall styrkabeln in i ett större kontakt stycke, att få isär detta kan vara knepigt akta så inga plastbitar flyger iväg var försiktig det är väl det jobbiga även få i kontakten i säkringsdosan e lite meckigt
My16 har väl knapp?
Vid ljusvredet?
Daniel73 skrev:
palmqvist skrev:Beroende på årsmodell är det antingen meny eller knapp 08 -11 har nog knapp sen sitter det som meny under ljusinställningar, det är lite meeckigt att få igenom kabeln genom torpedväggen sen skall styrkabeln in i ett större kontakt stycke, att få isär detta kan vara knepigt akta så inga plastbitar flyger iväg var försiktig det är väl det jobbiga även få i kontakten i säkringsdosan e lite meckigt
My16 har väl knapp?
Vid ljusvredet?
My 16 av 70 modellerna har ingen knapp för o styra extraljus utan bara menyet
Helljus kabeln vet inga färger på den du få mäta dig fram

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]