Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Melmac
Skulle montera draget men det liksom studsade, gick inte att låsa fast. Satte låset igen på rött, tryckte i det och låset slår om till mitt emellan rött och grönt. Rycker och drar och det känns som det sitter. Låser med nyckel men kan ändå vrida och ta av draget. Hur jag än gör så kan jag inte lita på att draget sitter eller att det är låst. Är det vanligt att dessa lås ger upp efter tre månader?
av svedan
Borsta bort (stålborste) allt skit på/i hållaren samt draget. Spraya med oljespray på alla ytor, samt på den rörliga låskilen. Och även under plastvredet in i mekanismen. Där ska man inte snåla (det gjorde bes.killen när den inte låste.Tack för det). Då ska det funka. Själv låser jag inte draget, för efter en vinter tå det är kärvt eller nyckel har svårt att gå in, vet jag inte om det är låst eller inte. Olåst är det lite spray och våld som gäller. Har de tre senast bilarna haft delbart med 15-20 000 mil på varje.
av Provocative77
Precis som ovan säger så kräver delbara drag lite vård o kärlek.
De flesta som väljer dessa är dumma i hela huvudet o då tänker jag på villaägaren, Svensson som använder kärra vart tredje år. Däremellan gör han ingenting mer än går i taket när besiktningsmannen ger ett nedslag.

Det man ska tänka på är vart denna mekaniska anordning sitter samt vad den utsätts för.
Hade själv delbart på min förra bil. Ett drag jag aldrig använde. När jag köpte den så rengjorde jag mekanismen som för övrigt var oanvänd samt dränkte in det i fett från sprayflaska.
av Melmac
Tycker ändå att det är märkligt att det inte fungerar efter 3 månader. Har dessutom använt det ett par gånger bara sen har det legat i sin på se i bilen.
av Mumsmums
Provocative77 skrev: De flesta som väljer dessa är dumma i hela huvudet o då tänker jag på villaägaren, Svensson som använder kärra vart tredje år. Däremellan gör han ingenting mer än går i taket när besiktningsmannen ger ett nedslag.
Det är väl precis dessa sällananvändare som det delbara draget är bra för. De slipper ju en ful krok 1 094 dagar av 1 095.
av Lövet
Jo men då ska kroken vara AVTAGEN mellan gångerna. Då funkar det hur bra som helst. Det är krokdelen som är känslig för salt och skit, inte hållaren i bilen. Problemet är ju att folk låter den sitta kvar för att de tycker det är jobbigt att montera den. Låset ärgar ihop på ett par vintermånader om kroken sitter kvar...
av Melmac
Provocative77 skrev:Precis som ovan säger så kräver delbara drag lite vård o kärlek.
De flesta som väljer dessa är dumma i hela huvudet o då tänker jag på villaägaren, Svensson som använder kärra vart tredje år. Däremellan gör han ingenting mer än går i taket när besiktningsmannen ger ett nedslag.
in det i fett från sprayflaska.
Jösses vilket konstruktivt svar! :shock:
av Provocative77
Melmac skrev:
Provocative77 skrev:Precis som ovan säger så kräver delbara drag lite vård o kärlek.
in det i fett från sprayflaska.
Jösses vilket konstruktivt svar! :shock:
Vad du gör med det svaret är upp till dig då du inte tillhör kategorin jag beskrev.
Men nästa gång du citerar mig så ge fan i att redigera citatet.
av Melmac
Ok.....men vad jag citerar är väl upp till mig?! Jag har ordagrant återgett det du skrev, vilket ett citat är. Man måste inte ta hela texten.
Annars kan du se det som ett referat.
av Exquattro
Den gången jag har haft samma problem så var det skit på hållaren på bilen. Det var bara en liten beläggning i "skålarna" där du placerar draget men det var tillräckligt. Som sagt, lite rengöring o smörja så funkar det igen.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]