- mån 21 dec 2015, 19:34
Mycket märklig tolkning! Vill dom ha sånna lagar får dom väl jobba för att lagen skrivs så.. att mena på att en drönare har en fast uppsatt kamera är ju sinnessjukt. Flygtiden på de flesta drönare bortsett från militärens är på max 20 minuter. Så även om "piloten" skulle lämna den oövervakad står den inte stilla speciellt länge.
Vill man att folk ska få än mindre respekt för lagar och regler är det här ett utmärkt sätt att bedriva rättssak. :evil: :evil: :evil:
Det här kan absolut påverka debatten/framtida rässtfall om dashcams, fast där finns i och för sig redan en dom i Kammarätten som säger att det inte räknas som fast monterad eller att den övervakar samma plats.. den borde väga tyngre, i allafall i nuläget.
Jag kör för övrigt också med drönare, och kommer inte att ändra hur jag filmar med den. Det man ska vara väldigt försiktig med när man kör sån som privatperson är dock att inte köra över tätbebyggelse eller där det skulle kunna orsaka skador om man krashar. De flesta som flyger sånna är nämligen helt oförsäkrade. Hemförsäkringen gäller inte.. alltså inte ens ansvarsförsäkringen. Orsakar man t.ex en trafikolycka kan man bli skyldig många hundra tusen. Jag håller på att undersöka hur jag ska gå tillväga för att fixa tillstånd för flygning kommersiellt, och då kommer jag också kunna teckna försäkring. Men det kostar några tusen för ansökan, och sen ytterligare nån tusenlapp per år för tillståndet. (Plus försäkring sen då..)
Nu blev det lite offtopic.. :)
Domen om drönare kommer med största sannolikhet överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen... så än är det inte avgjort.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13