Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisKafedzic
Nu har jag suttit och försökt läsa mig till detta men blir inte riktigt klok så jag går ut och ber om hjälp.
Bill Volvo xc90 d5 2007

Bilen växlar fint och mjukt mellan växlarna förutom 4an som den smäller i.
I bland kan det även hända på 6an.

Symptomen är som att han inte släpper ner på varvet i mellan 3-4 utan hinner varva upp lite så det blir som en smäll när han växlar i 4an.

Har testat att byta olja och problemet kvarstår.
Har läst lite ang ett lock men det ska vara uppgraderat på 6växlade.

Vi köpte bilen för 2v sedan och provkörde den kall då detta inte märktes.
Sen har det varit grej efter grej men det enda jag inte har fått fixat är växlingen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Bilen har en 6-stegad låda som heter TF80SC. Den har ett fabrikationsfel som drabbar samtliga exemplar, vanligen mellan 10-20 tusen mil.
Det är ett ventilfel som gör att det inte växlar som den ska mellan 3:e och 4:e steget, effekten blir att slår i växeln med en hästspark.
Man får byta ventilsystemet, dvs själva elektorhydrauliken. Det kostar ca 15.000 kr.
Volvo gör inte det utan du får vända dig till växellådsexperter så som hallstens i fjärås eller STT i stenungsund.

Det finns även personer här inne som kan hjälpa dig och ventilstyrsystemet finns som reservdel på volvo, men de kan inte byta den utan volvo byter hela lådan för 40 lax för att lösa problemet.
av HåkanÅland
Jahapp! Löste upp mig på en 2008 (tillverkad 01.2008) för en dryg månad sedan. Är det bara att vänta på samma sak? Har gått lite på 15 och visar inget sånt beteende än vad jag märkt.
Användarvisningsbild
av johnnype
Lite "hårda" ord mot Volvo tycker jag. På lokala Volvo ÅF/Verkstaden här så har jag faktiskt frågat om ventilpaket och det byter dom men vågar inte garantera att det löser problemet. Det är därför dom säger att man ska byta hela lådan, det vet man löser problemet.

Har man en kundmottagning där privatpersoner lämnar in saker för reparation behöver man ju ge dom lösningar som fungerar, att då säga byt ventilpaket för 15000kr (+arbete? jag vet inte priset där) så blir det k a n s k e bra... fungerar ju inte! Tänk vilken sur kund du kommer ha om det inte var felet och lådan måste bytas som nästa steg...

Det är samma i min bransch, mina kollegor som hanterar butik/privatpersoner vet att man inte ska försöka med dom där billiga halvlagningar som kanske går bra, det slutar allt för ofta med att man måste jobba gratis nästa gång när samma fel fortsätter. Nej, sådana reparationer duger åt kompisar och släkt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja det ska lösa problemet
av HåkanÅland
Såg i annonsen att det stod "Mycket vanligt fel mellan 2006-2007"
Kan det ara så turligt att det blivit mer ovanligt efter det?
av villhaV70
Är glad att jag köpte en manuel tillslut och inte 6-vxl automat. Om jag förstar saken rätt användes TF80SC pa manga om inte all automatväxlade V70II, sa fragen är vet nagon om denna konstruktion har uppdaterats till det bättre och i sa fall vilken arsmodell av V70II med TF80SC är ett mindre riskfritt köp sett till växelladsproblem?
Användarvisningsbild
av milktrucker
TF80SC är alltif TF80SC. Senare fick V70/S80 en efterföljare som heter nåt liknande och idag är en del försedda med TG81, den 8-stegade lådan.
Det är en ventil som blir dålig i dem. Byt ventilsystemet så funkar lådan sen.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]