Klart han ska ha en 7/900-serie om han vill det. Fina bilar det, men inte felfria - långt ifrån.
Kan säga direkt att köpa en gammal bil och tro att den är relativt underhållsfri är bara att glömma. Min gamla 945a kostade mig nästan 50papp i reparationer under dom 2 första åren. Helt klart värt det, men knappast något man kan kalla underhållsfritt

Tog bortåt 5år innan den blev "underhållsfri" i 3 år.
Oroa sig för bränsleförbrukning på en gammal volvo... Nja, då är du inne på helt fel bilmärke. Beroende på motor så kan dom komma ner till typ 0.8l/mil, landsväg, manuell.
En första gen. x70 är ett bra alternativ annars om du kan leva utan bakhjulsdriften(tråkigt på vintern, jag vet...). En hyffsat välservad T5a kan komma ner till iaf 0.72l/mil landsväg, manuell så klart. Men då är det verkligen ägg under pedalen. Själv kör jag i snitt 0.83l/mil landsväg och circus 1.1l/mil stadstrafik med min T5a. JAG har haft tur med min x70, den har inte krävt många tusingar under 3½ år, och åkt igenom bes. 2 år i rad med blanka papper.
Förutom RWD så slår x70 7/900-serien i alla lägen utan tvekan.
Dessutom ligger dom ungefär i samma prisklass som 7/900-serien. Så det kan ju vara värt att tänka på kanske?
S80 T6 bör du inte köpa. Automatlådan är åt h-e för svag för den motorn(iom att motorn är snedställd fick en "riktig" låda inte plats, så det sitter en skitliten låda där istället), motorn är dessutom riktigt seg jämnfört med vad den borde vara med dom hästarna, samt väldigt törstig... Nej, titta isf på en T5a istället. Missförstå mig rätt, T6 är en fin motor - men
inte i en första gen. S80.